Szilassy, Péter Ákos and Földes, Dávid (2023) Megfelelőségi mutató meghatározásának módszere az útvonalhoz legmegfelelőbb elektromos autóbusz kiválasztásához = Method of determining the compliance indicator for selecting the most suitable electric bus for a given route. In: XIII. International Conference on Transport Sciences / XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia. Közlekedéstudományi Egyesület, Győr, pp. 673-682. ISBN 9786156443175
|
Text
SzilassyFoldes_Gyor2023.pdf Download (565kB) | Preview |
Abstract
A jelenleg elérhető városi akkumulátoros elektromos autóbuszok nem képesek egy az egyben kiváltani a dízel autóbuszokat korlátozott hatótávolságuk miatt; többlet járművekre vagy az üzemeltetési szokások megváltoztatására van szükség. Kutatásunk fő kérdése, hogy egy adott viszonylatot mely akkumulátoros elektromos autóbusz tud kiszolgálni. Az autóbuszok alkalmasságának összehasonlítására megfelelési mutató meghatározási módszert dolgoztunk ki a TOPSIS módszer felhasználásával. A következő jármű- és útvonalspecifikus szempontok kerültek figyelembevételre: járműparaméterek, domborzat, megállótávolság és utasterhelés. A módszert esettanulmányként alkalmaztuk Budapest számos viszonylatára. Megállapítottuk, hogy a jármű tömege és az akkumulátorban tárolt energia a megfelelőséget leginkább befolyásoló szempont; így a midi és a nagy kapacitású szóló autóbuszok használata a leghatékonyabb. A kidolgozott módszerrel támogatható a döntéshozatal; meghatározható, hogy a hagyományos meghajtású autóbuszokra optimalizált útvonalak és menetrend változtatása nélkül melyik útvonalon milyen típusú elektromos autóbusz közlekedhet energiahatékony módon. = Currently available urban battery electric buses cannot replace diesel buses one-for-one due to their limited range; additional vehicles or the alteration in operating practices are required. The main question of our research is which battery electric bus can serve a given route. To compare the compliance of buses, a compliance indicator determination method was developed using the TOPSIS method. The following vehicle- and route-specific aspects were taken into account: vehicle parameters, topography, stopping distance and passenger load. We applied the method as a case study in Budapest. We found that the weight of the vehicle and the energy stored in the battery are most influencing aspects; therefore, the use of midi and high-capacity single buses is the most efficient. The developed method can support decision-making; it is possible to determine on which route and which type of electric bus can travel in an energy-efficient manner without changing the routes and timetables optimized for buses with combustion engine.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Akkumulátoros elektromos busz (BEB); Energiahatékony üzemeltetés; Megfelelőségi mutató; Domborzat; Megállótávolság, Járműparaméterek, Utasterhelés, TOPSIS módszer = Battery Electric Bus (BEB); Energy efficient operation; Compliance indicator; Topography; Stop distance, Vehicle parameters, Passenger load, TOPSIS method |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 15 Jun 2023 10:35 |
Last Modified: | 15 Jun 2023 10:35 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/167712 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |