Gerencsér, Péter (2022) Keleti Walt Disney? APERTÚRA, 17 (4). pp. 23-43. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertúra 2022 nyár_Gerencsér Péter_Keleti Walt Disney_ Lappangó kapcsolatok _Jiří Trnka rajzfilmjeiben a Disney-vel, _a Warnerral és a UPA-jel.pdf - Updated Version Download (4MB) | Preview |
|
|
Text
gerencser-peter_keleti-walt-disney-lappango-kapcsolatok-jiri-trnka-rajzfilmjeiben-a-disney-vel-a-warnerral-es-a-upa-jel_18623.pdf - Published Version Download (734kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a cseh animációs filmrendező, Jiří Trnka (1912–1969) 1945-46-ban készített rajzfilmjeire fókuszál, és azt a szlogent igyekszik körüljárni, miszerint az alkotó „Kelet Walt Disney-jének” tekinthető. A dolgozat négy alulértékelt korai rajzfilmjét, A nagyapó répát ültetett (Zasadíl dědek řepu. 1945), Az állatok és a petroviak (Zvířátka a petrovští. 1946), a Pérák és az SS (Pérák a SS. 1946) és Az ajándék (Dárek. 1946) című alkotásokat az amerikai animációval, közelebbről a Disney, a Warner és a UPA esztétikájával való viszonyában formatörténeti szempontból értelmezi. Fő gondolata szerint Trnkát stopmotion bábanimációin túl rajzfilmjei miatt is érdemes figyelembe venni az animációs film egyetemes térképén, mivel nemcsak az amerikai cartoon gyakorolt hatást a cseh szerző rajzfilmjeire, hanem a csehek is az amerikai rajzfilmre. A konklúzió szerint a középeurópai animációs filmet a nemzetközi tendenciákba beágyazva kell újragondolni, hogy elnyerje helyét az egyetemes filmtörténetben. | The study focuses on the Czech animated film director Jiří Trnka’s (1912–1969) animated shorts made in 1945–46, exploring the notion that Trnka could be considered the “Walt Disney of the East.” The paper examines four of his underrated early works—Grandpa Planted a Beet (Zasadíl dědek řepu, 1945), The Animals and the Petrov Kids (Zvířátka a petrovští, 1946), The Springman and the SS (Pérák a SS, 1946), and The Gift (Dárek, 1946)—in relation to the aesthetics of American animation, specifically Disney, Warner Bros., and UPA. Its central argument is that Trnka deserves recognition on the global map of animation not only for his stop-motion puppet animations but also for his animated shorts, as the influence between American cartoons and Trnka’s work was reciprocal: while American cartoons influenced the Czech creator’s animated films, Czech animation also left its mark on American cartoons. The conclusion asserts that Central European animation should be reconsidered within the framework of international trends to secure its rightful place in global film history.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Jun 2023 06:48 |
Last Modified: | 12 Mar 2025 09:01 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/168337 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |