Goldfárthné Veres, Edit (2023) A jogszabályi változások hatása a hazai felsőoktatás jogi kultúrájának főbb elemeire. GLOSSA IURIDICA, 10 (1-2). pp. 181-207. ISSN 2064-6887
|
Text
GI_2023_1-2_181-207.pdf Download (529kB) | Preview |
Abstract
A jogi kultúra főbb elemei (az írott és az élő jog, az intézményi infrastruktúra és a jogászi hivatás, a jogilag relevánsnak minősülő magatartási modellek, valamint a jogtudat) a felsőoktatás vonatkozásában is értelmezhetők. A tanulmány röviden összegzi, hogyan értelmezhető a jogi kultúra a felsőoktatás területére, kísérletet tesz a komponenseinek azonosítására. Az írott jog, felsőoktatásjogi kultúrája megragadható a felsőoktatáshoz való jog történeti változásain keresztül; jól azonosítható a felsőoktatás, mint közszolgáltatás nyújtásához kapcsolódó intézményi infrastruktúrán belül a jogászi hivatás végzéséhez szükséges képzési rendszer feltételeire ható szabályozók változása; a jogilag releváns magatartás modelljei esetében elemezhető a pereskedés, az ombudsmani beadványok köre és a felsőoktatási intézmények ’pereskedési’ hajlama és ennek eredményeként az államigazgatás jogorvoslati gyakorlata; végül feltárható empirikus vizsgálat keretében a jogtudat különböző célcsoportokban. A tanulmány a felsőoktatás jogi kultúráján belül a jogászi hivatáson belül a jogásszá válás feltételeire ható szabályozók változásait elemzi, érintve a szakok létesítésével és indításával kapcsolatos hatósági és jogorvoslati tevékenységeket is. = The main elements of legal culture (written and living law, institutional infrastructure and the legal profession, legally relevant behavioral models, and legal awareness) can also be interpreted in relation to higher education. The study briefly summarizes how legal culture can be interpreted in the field of higher education, and attemptsto identify its components. The legal culture of written law and higher education can be grasped through the historical changes ofthe rightto higher education; within the institutional infrastructure related to the provision of higher education as a public service, the changes in the regulations affecting the conditions of the training system necessary for practicing the legal profession can be clearly identified; in the case of models of legally relevant behavior, it is possible to analyze litigation, the range of ombudsman referrals and the ‚litigation’ tendency of higher education institutions and, as a result, the legal remedy practice of the public administration; finally, the legal awareness in different target groups can be explored in the framework of an empirical study. Within the legal culture of higher education, the study analyzes the changes in the regulators affecting the conditions for becoming a lawyer within the legal profession, also affecting the official and legal remedial activities related to the establishment and the launch of courses.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | jogi kultúra, felsőoktatás jogi kultúrája, jogi képzési terület = legal cultures, legal culture of higher education, arts, field of study - law |
Subjects: | K Law / jog > K Law (General) / jogtudomány általában |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 04 Jul 2023 14:35 |
Last Modified: | 04 Jul 2023 14:35 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/168972 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |