REAL

A cukorbeteg-oktatás sikerességére ható tényezők = Factors Affecting to the Success of Diabetes Education

Pozsár, Hajnalka (2022) A cukorbeteg-oktatás sikerességére ható tényezők = Factors Affecting to the Success of Diabetes Education. NŐVÉR, 35 (4). pp. 11-17. ISSN 0864-7003

[img]
Preview
Text
a-cukorbeteg-oktatas-sikeressegere-hato-tenyezok.pdf - Published Version

Download (756kB) | Preview

Abstract

A 2-es típusú cukorbetegség kezelésében igen fontos szerepe van az öngondoskodási betegoktatásnak. A tanulmány célja, hogy felmérje a betegek életkorának, a cukorbetegség időtartamának és a végzettség szintjének összefüggését az oktatás sikerességével. A 2018/2019-es év folyamán kilencvenegy 2-es típusú cukorbeteg vett részt a diabeteses öngondoskodást oktató és támogató programban, a szabadkai egészségház cukorbeteg-tanácsadó központjában. A betegek betegséggel kapcsolatos tudásszintje és az öngondoskodási szintje standardizált kérdőív segítségével került felmérésre. A betegek az életkoruk, a betegség időtartama és végzettségi szint szerinti csoportokba lettek beosztva. A statisztikai analízis SPSS 20.0 szoftverrel történt. Az összefüggés vizsgálata T-teszt, χ2-próba és Spearman-féle korrelációs koefficiens segítségével történt. A 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők oktatásában részt vevők tudásszintje, öngondoskodási szintje jelentősen javult. A 65 év feletti cukorbetegeknél statisztikailag alacsonyabb volt a cukorbetegséggel kapcsolatos tudásszint az oktatás kezdetén. A 64 évnél fiatalabb betegek jelentősen magasabb öngondoskodási szinttel rendelkeztek. A felsőfokú végzettségű cukorbetegek lényegesen magasabb szintű öngondoskodási szintet értek el. A kor és végzettségi szint által adódó különbségek többsége az oktatást követően eltűnt, ami azt jelzi, hogy megfelelő oktatással ezek a különbségek kiküszöbölhetők. = Introduction: Educating patients about adequate self-care plays a very important role in the treatment of type 2 diabetes. Objectives: The goal of the study was to assess the correlation between patients’ age, duration of diabetes and the level of education of patients showing success in education on diabetes. Method: During 2018/2019, 91 patients with type 2 diabetes were included in educational program on diabetes self-care within the Diabetes Counseling Center of the Health Center in Subotica. Knowledge levels and self-care levels of patients was assessed using standardized questionnaires. Patients were divided into groups according to age, duration of illness and level of education. Statistical analysis was performed with SPSS 20 software. Chi-squared test, T-test and Spearman’s correlation coefficient was used to assess correlation. Results: After education, the level of knowledge, self-care and laboratory parameters of patients has significantly improved. At the beginning of the education, patients older than 65 had a statistically lower level of knowledge about diabetes. Patients younger than 64 years had a significantly higher level of self-care activity. Patients with higher education have a significantly higher level of self-care activity. Conclusion: Most of the differences according to the age and level of education of the patients disappeared after education on diabetes self-care, which indicates that these differences can be removed with appropriate education..

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: 2-es típusú diabetes, betegoktatás, betegséggel kapcsolatos tudásszint, öngondoskodás, összefüggés = type 2 diabetes, patient education, diabetes knowledge level, self-care, correlation
Subjects: R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe
R Medicine / orvostudomány > RC Internal medicine / belgyógyászat > RC658.5 Diabetes / diabetológia
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 Jul 2023 13:58
Last Modified: 13 Jul 2023 13:58
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/169644

Actions (login required)

Edit Item Edit Item