Pick, Anat (2022) Három világ : Lakozás és világszerűség a képernyőn. APERTÚRA, 18 (1). pp. 7-25. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertúra 2022 ősz_Anat Pick_ Három világ. Lakozás és világszerűség a képernyőn.pdf - Updated Version Download (1MB) | Preview |
|
|
Text
anat-pick_18861.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány három közismert dokumentumfilm (Bolygónk, a Föld, A grizzlyember, Földlakók) vizsgálatán keresztül a természet és a világszerűség eltérő alternatíváit mutatja be. A „világszerűség” (Weltlichkeit) fogalma révén a szöveg a filmek környezethez való viszonyát és annak implikációit bontja ki. A bemutatott három világban három, egymástól jól elkülöníthető alternatíva érhető tetten: míg Attenborough munkássága (főleg a Bolygónk, a Földben) nem foglalkozik nyíltan az emberi technika hangsúlyos jelenlétével, és a vadvilág szekuláris édenként értelmeződik, Werner Herzog A grizzlyemberében (és egyéb természetfilmjeiben) a természet ellenségessége, az emberi világtól való elkülönülése fejeződik ki. A Joaquin Phoenix által narrált Földlakók a közösen osztott világszerűség elvére, így a Föld bolygón élő élőlények globális közösségére, egyenrangúságára hívja fel a figyelmet. A tanulmány az „Umwelt” egyszerre biológiai és fenomenológiai fogalmán keresztül etikai keretbe helyezi a film és környezet viszonyának a kérdését. | The study examines three well-known documentary films (Planet Earth, Grizzly Man, Earthlings) to present alternative perspectives on nature and worldliness. Through the concept of “worldliness” (Weltlichkeit), the text explores the films’ relationship to their environment and the implications of this relationship. The three worlds portrayed in these films reveal distinct alternatives: David Attenborough’s work (particularly in Planet Earth) avoids directly addressing the prominent presence of human technology, presenting wildlife as a secular Eden. In contrast, Werner Herzog’s Grizzly Man (and other nature films) expresses the hostility of nature and its separation from the human world. Meanwhile, Earthlings, narrated by Joaquin Phoenix, emphasizes the principle of shared worldliness, calling attention to the global community and equality of living beings inhabiting Earth. Using the concept of Umwelt, which is both biological and phenomenological, the study situates the question of the relationship between film and the environment within an ethical framework.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Fordította Csomán Sándor. A tanulmány eredeti megjelenési helye: Narraway, Guinevere és Pick, Anat (szerk.): Screening Nature. Cinema beyond the Human. Berghahn, New York, Oxford, 2013. 21-36. |
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 11 Sep 2023 14:52 |
Last Modified: | 12 Mar 2025 09:19 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/173266 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |