REAL

A társas normák változása a COVID-19 járvány egyes szakaszaiban = Changes in the social norms during different periods of COVID–19 pandemic

Sóki, Zoltán and Hallgató, Emese and Volosin, Márta and Kóródi, Kitti and Jagodics, Balázs (2021) A társas normák változása a COVID-19 járvány egyes szakaszaiban = Changes in the social norms during different periods of COVID–19 pandemic. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 21 (2). pp. 53-77. ISSN 1419-872X

[img]
Preview
Text
AP_2021_2-web-jo-A-tC3A1rsas-normC3A1k-vC3A1ltozC3A1sa-a-COVIDE2809319-jC3A1rvC3A1ny-egyes-szakaszaiban.pdf - Published Version

Download (787kB) | Preview

Abstract

Háttér és célkitűzések: A pandémiás helyzet kapcsán bevezetett korlátozó intézkedések új magatartási szabályokat írtak elő a társadalom tagjai számára. Az új normák elfogadása és betartása több tényező együttes hatásaként jelentkezik. Hasonló kutatások – kisebb csoportok normáinak befolyásoló hatásáról – korábban is történtek iskolai közösségekben. Az iskolai osztályteremben megfigyelhető magatartás kialakulását gyakran nem csak a diákok személyes meggyőződése, hanem a társaik körében elfogadottnak vélt magatartásformákról alkotott kép is befolyásolja. Módszer: Ezt az analógiát alapul véve, három kérdőíves kutatás során, a vírus első hulláma alatt, az azt követő nyugalmi időszakban, valamint a második hullám kezdetén, a normavizsgálat módszerét követve azt vizsgáltuk, hogy a járványügyi intézkedésekkel kapcsolatos új szabályok esetében milyen különbségek figyelhetők meg a saját és a másoknak tulajdonított normák viszonylatában. Eredmények: Az eredmények szerint a társadalomban megjelenik a többszörös tudatlanság jelensége, vagyis az egyének tévesen észlelik mások személyes normáit. Az adatok szerint a válaszadók elfogadóbbnak tartják a közösség ítéletét a normaszegő magatartásokat illetően az egyéni meggyőződéseikhez képest. Megállapítottuk továbbá, hogy a járvány első és második hulláma, valamint a közte lévő nyugalmi – esetünkben nyári (kontroll) időszak – során, az intézkedésekhez köthető személyes normák vonatkozásban, normakövetéssel kapcsolatos együttjárás mutatkozik az életkorral, amíg az iskolai végzettség ebből a szempontból irreleváns. Következtetések: Az eredmények rámutatnak arra, hogy az új szabályrendszerek bevezetésekor a viselkedés megváltoztatásához szükséges az is, hogy a követendő magatartásformák normatív jellege is egyértelművé váljon az emberek számára. | Background and aims: The restrictive measures introduced in connection with the pandemic situation imposed new rules of conduct on members of the society. Acceptance of and compliance with the new norms appear as a combined effect of multiple factors. Similar research on the influencing effect of the norms of smaller groups has been done in school communities in the past. The development of the behaviour observed in school classrooms is often influenced not only by the personal beliefs of the students but also by their perception of the behaviours believed to be accepted by their peers. Methods: Based on this analogy, we applied the norm examination method in three questionnaire surveys – during the first wave of the pandemic, during the subsequent rest period and at the beginning of the second wave – to examine the differences observed between the respondents’ own norms and those attributed to others in the context of the new epidemiological measures. According to the findings, the phenomenon of pluralistic ignorance appears in society, i.e. individuals misconstrue the personal norms of others.Results: According to the data, respondents consider the community’s judgment on normdefying behaviours more indulgent than their individual beliefs. Furthermore, we found that in the context of personal norms associated with the measures, during the first and second waves of the pandemic and the rest period – in our case the control period – between them, compliance with the norms correlated with age, while qualification was irrelevant in this respect. Discussion: The results show that – when introducing new rules – in order to elicit behaviour change, it is also necessary to ensure that people have a clear understanding of the normative nature of the behaviours to be followed.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: normakövetés, leíró norma, előíró norma, személyes norma, többszörös tudatlanság, életkor | norm compliance, descriptive norm, prescriptive norm, personal norm, pluralistic ignorance, age
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 07 Nov 2023 10:59
Last Modified: 07 Nov 2023 10:59
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/178960

Actions (login required)

Edit Item Edit Item