REAL

A nyelv mentális reprezentációja = The mental representation of language

Pléh, Csaba and Babarczy, Anna and Győri, Miklós and Lukács, Ágnes and Racsmány, Mihály (2009) A nyelv mentális reprezentációja = The mental representation of language. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
49840_ZJ1.pdf

Download (1MB)

Abstract

A magyar nyelv mentális reprezentációjának feltárására irányuló kutatások legfontosabb eredményei a következők: -A kulcskérdését jelentő szabály-elem vitához új adalék, hogy a szabályos és kivételes alakok is előfeszítik egymást; a szabályos alakok előfeszítik a szabálytalan alakokat és ez fordítva is igaz. -A morfológiai komplexitás (a ragok jelenléte) csökkenti a verbális munkamemória-terjedelmet. -A szórend és az esetrag egyformán fontos a cselekvő kiválasztásában 2,5 éveseknél, míg 3,5 éves korra az esetrag lesz a domináns. -A kétnyelvű 12 hónaposok, feltehetően a figyelmi mechanizmusok gyorsabb fejlődésének köszönhetően, a nyelvi ingerekben fellelhető több komplex struktúrát is képesek általánosítani. -A morfológiai produktivitás 2,5 éves gyerekeknél új főneveknél azonnal megmutatkozik, korábban nem hallott ragokkal is; az új igéket csak már hallott alakban tudták jól használni. -A nyelvi fejlődés speciális zavarában még iskoláskorban is jelentős, de feladatfüggő egyeztetésbeli elmaradást tapasztaltunk; valószínűleg feldolgozási nehézség áll a zavar hátterében. -Az új vizsgálóeszközök eredményei szerint a tudatelméleti képesség verbális és nem-nyelvi manifesztációja viszonylag szoros a kapcsolat autizmusban, ám a nem nyelvi szorosabban jelzi előre a szociális és kommunikatív-pragmatikai kompetenciát. -Elkészült a Magyar Webkorpusz gyakorisági keresője és az ehhez tartozó webfelület. -Elkészültek a Magyar Pszicholingvisztika Kézikönyv kéziratai, a kötet szerkesztés alatt áll. | The main results of the research on the mental representation of Hungarian are the following: -A new result in the central theme of rules versus items debate is that in Hungarian, regular and irregular forms prime each other; regulars prime irregulars and vice versa -Verbal working memory span is reduced by morphological complexity (by the presence of inflectional suffixes) -Word order and case markers are equally important in selecting the agent in 2.5-year-olds; by 3.5 years case marking becomes the dominant cue -Bilingual 12 month olds, probably due to faster development of attentional mechanisms, are able to generalize more than one complex structure from the linguistic input -Morphological productivity is evident in 2.5 year olds with novel nouns, even with novel suffixes; they can only use novel verbs in forms they heard them during the experimental session -We observe a significant, but task-specific delay in agreement performance in Specific Language Impairment even in school years; the delay is probably due to a processing difficulty -New tests show that there is a relatively strong relationship between verbal and non-verbal manifestations of theory of mind abilities in autism, but non-verbal performance is a better predictor of social and communicative-pragmatic competence -We developed a web-based search engine for frequencies in the Hungarian Webcorpus -The manuscripts of the Handbook of Hungarian Psycholinguistics are collected for editorial work

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pszichológia
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 07 Sep 2010 14:30
Last Modified: 30 Nov 2010 12:54
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/2469

Actions (login required)

Edit Item Edit Item