REAL

Szélterhelési paraméterek numerikus számítása

Szabó, Gergely and Györgyi, József (2010) Szélterhelési paraméterek numerikus számítása. Építés - Építészettudomány, 38 (3-4). pp. 297-328. ISSN 0013-9661

[img] Text
eptud.38.2010.3-4.10.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2030.

Download (933kB)

Abstract

A szerkezetek széldinamikai számítása során – az Eurocode használatakor, a kvázi dinamikai számításoknál – számos, a szabályzatban definiált paramétert kell alkalmazni, amelyek értékére vonatkozóan az egyszerűbb esetekre a szabályzatban, esetleg a szélszámítással foglalkozó irodalomban találunk adatokat. Bonyolultabb esetekben a szabályzat dinamikai analízist ír elő, végső esetben a paraméterek szélcsatorna kísérletekkel való meghatározása válik szükségessé. A szélhatás számításánál alkalmazni kell az ún. erőtényezőket, amelyek bonyolultabb keresztmetszetek esetén már nem találhatók meg az előírásokban. Az aeroelasztikus instabilitások (táncolás, flutter) vizsgálatára is csak bizonyos esetekben találjuk meg a szükséges paramétereket, és sok esetben szükség lehet az igen költséges és időigényes szélcsatorna kísérletekre. A vázolt feladatok megoldásában a jövőben jelentős szerepet kaphatnak az áramlástani feladatok megoldására megjelent szoftverek. A dolgozatban elemezzük az ANSYS-FLUENT programrendszer esetleges alkalmazását a különböző paraméterek meghatározására. Bemutatunk olyan kétdimenziós áramlástani szimulációkat, amelyeket néhányan már alkalmaztak a témában, és egy teljesen új, háromdimenziós számítási eljárás kezdeti eredményeit is közöljük. | For wind loading calculation of civil engineering structures there are a number of necessary parameters to be calculated according to the Eurocode, in quasi-dynamic calculations. For some special cases, these parameters (force coefficients and the Strouhal-number) can be found in standards of in literature but for ordinary cross sections there is no other way but using the costly wind tunnel tests. In case of aeroelastic problems (galloping, flutter) there are guidelines for special cross sections. If there is a special shape of the structure, which is not included in the standards or in literature, usually wind tunnel tests are to be performed. With the appearance of a number of CFD software, there might be a chance to use them for such calculations to help or substitute wind tunnel tests. In our study the usage of the ANSYS-FLUENT commercial software for determination of the necessary parameters is investigated. A series of two-dimensional calculations will be addressed. Such simulations can be found in literature. Finally the preliminary results of a three-dimensional fluid-structure interaction simulation for a fully aeroelastic wind tunnel model will be shown.

Item Type: Article
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés
N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet
Depositing User: xKatalin xBarta
Date Deposited: 05 Jan 2017 14:45
Last Modified: 05 Jan 2017 14:45
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/44623

Actions (login required)

Edit Item Edit Item