Békés, Gábor and Halpern, László and Muraközy, Balázs (2013) Külkereskedelem és a vállalatok közötti különbségek. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 60 (1). pp. 1-24. ISSN 0023-4346
Text
Kszemle_CIKK_1356.pdf Restricted to Registered users only Download (775kB) | Request a copy |
Abstract
Cikkünk vállalati mérleg- és termékszintű külkereskedelmi adatok alapján mutatja be a magyar külkereskedelem általános jellemzőit, valamint az exportdinamika sajátosságait. Empirikus elemzésünk a heterogén vállalatokra építő modellek logikáját követi. Ezekkel a modellekkel összhangban azt találtuk, hogy a magyar külkereskedelem erősen koncentrált, így például a vállalatok 5 százaléka bonyolítja az export és az import több mint 80 százalékát. A külkereskedő vállalatok (exportálók és importálók egyaránt) jelentősen termelékenyebbek, mint az egyéb szempontokból hasonló, nem külkereskedő vállalatok; sőt a külkereskedelmi státus fontosabb szerepet játszik a vállalatok közötti különbségekben, mint a hazai vagy külföldi tulajdon. Bemutatjuk a magyar külkereskedelem empirikus kutatásának néhány fontosabb - az export és import viszonyára, az innováció szerepére, valamint a külkereskedelem stabilitására vonatkozó - eredményét is, amelyek alapján kijelenthető, hogy a vállalatok külpiacra való kilépése a versenyképesség és a növekedés szempontjából kulcskérdés, a gazdaságpolitikának ezt kell szem előtt tartania és megfelelő eszközökkel támogatnia.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HC Economic History and Conditions / gazdaság története és alapelvek > HC2 Economic policy / gazdaságpolitika H Social Sciences / társadalomtudományok > HF Commerce / kereskedelem > HF2 Foreign trade / külkereskedelem |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 03 Sep 2013 12:57 |
Last Modified: | 03 Sep 2013 14:23 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/6391 |
Actions (login required)
Edit Item |