REAL

Kulturális különbségek a tanulási motivációban = Cultural differences in motivation to learn

Gordon Győri, János (2009) Kulturális különbségek a tanulási motivációban = Cultural differences in motivation to learn. Magyar Pszichológiai Szemle, 64 (1). pp. 203-228. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.64.2009.1.7.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 March 2029.

Download (178kB)

Abstract

Mint számos kutatás kimutatta, a tanulással kapcsolatba hozható motivációk kulturális konstruktumok. A tanulmány az euro-amerikai és a kelet-ázsiai kultúra között jellegzetes különbségeket mutatja be ezen a téren. A kelet-ázsiai tanulók kevésbé konzisztens és kevésbé pozitív énképet hordoznak, mint nyugati társaik, ám – szemben azzal, ahogy a nyugati tanulási motivációelméletek alapján azt várni lehetne – a teljesítményüket ez nem befolyásolja negatív irányban, ami arra mutat, hogy tanulási motivációjuk viszonylag független ezektől a tényezőktől. A teljesítménymagyarázó attribúció terén a kelet-ázsiai diákok nagy hangsúlyt helyeznek az erőfeszítésre, kevésbé a képességek szerepére; a képességeket változó entitásnak tekintik, a teljesítményt pedig erősebben a szociális környezetükhöz kapcsolva ragadják meg, mint nyugati társaik, kevésbé individuálisan azoknál. A kelet-ázsiai tanulók esetében kevésbé egyértelműen választható el egymástól a külső és a belső motiváció; tanulási motivációs rendszerük leginkább a többszörös célelmélet fogalmi keretében magyarázható meg, vagyis csak a hagyományos nyugati külső/ belső motivációelmélet dichotómiájának meghaladásával. Az előzőekkel összhangban, társas tanulási helyzetekben például a kelet-ázsiai tanulók kevésbé követik a társas lazsálás elvét, mint nyugati társaik. A fenti példák is azt mutatják, hogy a kelet-ázsiai tanulók tanulási motivációs rendszere nem kielégítően magyarázható meg a nyugati pedagógiai pszichológiai magyarázóelvekkel, illetve hogy ez utóbbiakon a maguk etnocentrizmusa miatt gyökeresen változtatni kell, különben nem tudják kellő megbízhatósággal megmagyarázni a motiváció jelenségét a globalizálódó világban. | As it was proven by a number of researches, learning motivations are cultural constructs. This article is reviewing some of the special cultural differences between the Euro-American and East-Asian culture in this field. East-Asian students have a less consistent self-concept and lower self-esteem than their Western peers have; however – despite the expectations based on Western constructs of motivation theory – their achievement is not influenced by these factors negatively. This fact shows that learning achievement and the previous factors are relatively independent in case of East-Asian students. In their achievement attribution East-Asian students tend to put a stronger stress on the importance of effort than on the importance of abilities; ability is rather a flexible entity according to their opinion. Furthermore, they connect their explanations on their achievement to their social context; their explanations are less individualistic then their Western peers’ explanations. In case of East-Asian students, intrinsic and extrinsic motivation are less separable than in case of the Euro-American students. Multiple goal theory has a better explanatory value in East-Asian students’ case compared to the Western students. Without overcoming the traditional dichotomy of the Western notion of intrinsic/extrinsic motivation, it is impossible to describe East-Asian students’ motivational patterns. Also, social loafing as a typical response to group situations in the classroom is less evident among East-Asian students. All these examples prove that traditional Western approach to learning motivation is not sufficient to explain the East-Asian students’ pattern in learning motivation, so it is seriously important to change on the ethnocentricism of the traditional Western approach in this field in time of globalization.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 10:13
Last Modified: 02 Mar 2018 10:13
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75457

Actions (login required)

Edit Item Edit Item