REAL

Az összefüggő anaforarendszer kiépülése és az előnyben részesített bővítményes szerkezetek a magyar gyerekek elbeszéléseiben = The establishment of the coherent anaphoric system and preferred argument structures in Hungarian children’s narration

Fekete, Gabriella (2013) Az összefüggő anaforarendszer kiépülése és az előnyben részesített bővítményes szerkezetek a magyar gyerekek elbeszéléseiben = The establishment of the coherent anaphoric system and preferred argument structures in Hungarian children’s narration. Magyar Pszichológiai Szemle, 68 (2). pp. 259-276. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.68.2013.2.5.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 June 2033.

Download (167kB)

Abstract

Bár a szövegfunkciók minden nyelvben megegyeznek, minden egyes nyelv — nyelvtani sajátosságainak megfelelően — különböző nyelvi eszközöket használ a koreferencia-rendszer egfelelő kiépítésére. A gyerekek az elbeszélésekben használt összefüggő anaforarendszer kiépítésére szolgáló kompetenciát fokozatosan fejlesztik ki, és ebben a mondattani ismeretekben való fejlődésük is összetetten befolyásoló tényező. Következésképpen, a beszélők — nyelvi kompetenciájuktól függően — különböző szövegszervezési stratégiákhoz folyamodnak, amelyeken belül bizonyos bővítményszerkezeti konfigurációkat jobban kedvelnek.Tanulmányunk a magyar gyerekek szövegszervezési kompetenciájának fejlődését vizsgálja, arra keresve a választ, hogy milyen nyelvi stratégiákat használnak, és melyek az általuk kedveltebb bővítményes szerkezetek.A korpusz létrehozására felhasznált feladat egy képeskönyv elmesélése volt (Mayer, 1969). 75 magyar anyanyelvű gyermek és felnőtt vett részt a kísérletben: 3, 5, 7–8, 11–12 éves gyermekek és felnőttek.Eredményeink kimutatták, hogy a magyar gyerekek és felnőttek által szerkesztett elbeszélésekben előforduló nyelvi szerkezetek skálája hasonlóságokat mutat. Ezzel szemben a nyelvi formák, amelyek segítségével a beszélők betöltik a beszédfunkciókat, némiképpen eltérnek. Ezeknek a szövegszervezési problémáknak pszichológiai és nyelvi kompetenciabeli okait fedezhetjük fel a gyermekek elbeszéléseiben.A preferált argumentális szerkezetek 0 vagy 1 lexikális alakot tartalmaznak, és a teljes főnevek túlnyomó többsége tárgy, alany vagy bővítmény, szemben az ágenssel. úgy tűnik azonban, hogy az információmennyiséget szabályozó narrációs kötöttségek beszédfunkciótól függően változnak. | Discursive functions are shared across all languages, but each language, depending on his grammatical specificities, uses different linguistic means to appropriately establish referential cohesion. Children’s mastery of cohesion in narrative texts develops gradually and is influenced by development in syntax. Consequently, young speakers employ different syntactical and pragmatic strategies in order to compensate their insufficient narrative competence for. In addition, all speakers prefer certain structural configurations of arguments in discourse.Our study examines how Hungarian children and adults establish referential cohesion in narrative texts, by using different strategies, and how they show a preference for various argument structures.The task used to constitute our corpus was the story-telling of a wordless picture-book (Mayer, 1969). Seventy-five Hungarian monolingual children (3, 5, 7/8, 11/12-year-olds) and adults participated to our experiment.Our results show that the range of linguistic constructions found in the narrations produced by Hungarian children and adults are similar. However, the linguistic forms with which speakers fulfill the discursive functions are rather different. This can be explained by psychological reasons and also reasons related to the linguistic competence in narrative organization of children’s texts.The preferred argument structures hold 0 or 1 lexical form and the majority of full nominals are objects, subjects or complements unlike agents. However, it seems that narrative constraints that canalize the quantity of information change according to the discursive functions.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 12:20
Last Modified: 02 Mar 2018 12:20
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75616

Actions (login required)

Edit Item Edit Item