Tóth, Ágnes (2008) Pályaválasztási motiváció értékrendi alapjai diplomásápoló- és tanárképző főiskolai hallgatók körében = The bases of values in the motivation of the choice of career among professional nursing students and students learning at teacher’s training college. Orvosi Hetilap, 149 (34). pp. 1601-1608. ISSN 0030-6002
![]() |
Text
oh.2008.28437.pdf Restricted to Repository staff only until 31 August 2028. Download (191kB) |
Abstract
Az oktatás, a képzés a modern társadalmak mozgatórugója; a tudás átadását szolgálják, újratermelik az emberi tőkét, és a gazdaság hajtóerejét jelentik. Célkitűzés: Pályaválasztási motiváció összehasonlító vizsgálata diplomásápoló-hallgatók és pedagógushallgatók körében. Módszer: A vizsgálat Magyarországon diplomásápoló-hallgatók és pedagógusképzésben részt vevő hallgatók körében történt. A mintában 783 hallgató vett részt. Eredmények: Az ápolóhivatás és pedagógushivatás kiválasztásában elsődlegesek az altruisztikus motivációk és a választott hivatás humán irányultsága. A nemek szerinti válaszokban a női válaszadók esetében magasabb értéket kaptunk az „Embereken való segítés” esetében, mint a férfiak válaszaiban. A diplomásápoló-hallgatókra nagyobb arányban jellemző a gyermekkorban történő pályaválasztás. A későbbi életszakaszban a pályaválasztás a pedagógushallgatók jellemzője. Következtetések: A felgyorsult gazdasági változások következtében vagy a hivatással való elégedetlenség miatt számolnunk kell azzal, hogy a fiatal korban megszerzett képesítés nem örök életre szól, az emberek nagy része élete során többször kényszerülhet arra, hogy foglalkozást váltson. A munkaerő-piaci kereslet és képzés összehangolásában az oktatásban és szakképzésben részt vevő szakembereknek kitüntetett szerepe van. | For the profession of teachers and nurses we need well-trained, highly qualified employees with a sense of vocation. Aim: A comparative analysis of motivation in the choice of career among professional nursing students and teacher-students. Methods: This analysis was done in Hungary among professional nursing students and students participating in teacher training. In this sample 783 students were analysed. Results: In the choice of career of nurses and teachers the primary motivation is of altruistic nature and also the human characteristics of the chosen career. According to genders in the case of female interviewed people we got a higher value than in the case of males in connection with “Helping people”. It is more typical in the case of professional nursing students to choose the career as early as in their childhood. Choosing the career at a later age is typical for those who are teacher-students. Conclusion: As a consequence of our rapid economic changes or because of the dissatisfaction caused by career, we have to face the fact that the qualification obtained at a young age will not last till the end of life, the majority of people are forced to change their jobs several times during their lives. In harmonizing the demands of the labour market and education, those people who take part in education and professional training have a favoured role.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Együttműködési megállapodás alapján archiválva |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában |
Depositing User: | Violetta Baliga |
Date Deposited: | 19 Oct 2018 07:14 |
Last Modified: | 19 Oct 2018 07:14 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/77052 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |