REAL

A közösségi gazdaság (sharing economy) definiálásának dilemmái = Dilemmas of defining the sharing economy

Dudás, Gábor and Boros, Lajos (2019) A közösségi gazdaság (sharing economy) definiálásának dilemmái = Dilemmas of defining the sharing economy. Tér és Társadalom, 33 (1). pp. 107-130. ISSN 2062-9923 (online); 0237-7683 (print)

[img]
Preview
Text
dudas_kozossegi.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

Napjainkban egyre nagyobb teret hódít a közösségi gazdaság (sharing economy), amely az internet és az infokommunikációs technológiák által kínált lehetőségek révén megváltoztatja a fogyasztási szokásokat, és a „normál” piaci logikától eltérő működésének köszönhetően számos területen hat a fogyasztási szerkezetre, az árakra, és egyre jelentősebb kihívást jelent a hagyományos piaci szereplők számára – nem egy esetben komoly konfliktusokat generálva a hagyományos és az új piaci szereplők között. Annak ellenére, hogy a közösségi gazdaság jelensége és a hozzá kapcsolt vállalatok és szolgáltatások egyre jobban a hétköznapok részévé válnak, a kutatók és a közvélemény számára homályos a sharing economy konkrét fogalma: vajon mit is jelent ez a meghatározás, és milyen szolgáltatások tartoznak a sharing economy körébe. Számos esetben a közösségi gazdaság fogalmát ernyőfogalomként használják, beleértve minden olyan tevékenységet, amely a technológiai változások következtében alakult ki. Ezek azonban túl tág megfogalmazások, így szükség van pontosabb értelmezésre, amely figyelembe veszi a sharing economy kialakulásához vezető technológiai, társadalmi és gazdasági változásokat is. A tanulmány célja, hogy a hazai és nemzetközi szakirodalom alapján röviden áttekintse a sharing economy fogalmi kérdéseit, és bemutassa, hogy milyen problémák kapcsolhatók a fogalom definiálásához. Emellett megfogalmazzuk saját véleményünket a közösségi gazdaság értelmezéséről. As a combined effect of comprehensive technological, economic and social changes, we have seen in recent decades how consumer behaviour has changed. Due to increasing economic and social pressures, more and more people in developed societies are realising that their consumption patterns are not sustainable. They, therefore, question the emphasis on private property and their desire to accumulate goods. Instead of buying and owning products, they are increasingly willing and interested in sharing and leasing them. This process – called the “Sharing Turn” – has significant implications for the capitalist economy, as this new economic model represents a transition from traditional individual ownership of most assets to an accessibility-based economic model. However, the spread of sharing as a practice is not only based on changing consumer demand, but on a combination of social, economic and technological factors. We are witnessing the emergence and spread of a new type of sharing culture, a new socio-technological system. This economic technological phenomenon is called the Sharing Economy. The Sharing Economy and related businesses and services are increasingly becoming part of everyday life. However, there is great uncertainty as to what the concept of the Sharing Economy is, what it already includes today and which services actually fall under the Sharing Economy concept. The term Sharing Economy is often used as an umbrella expression for all activities that have arisen as a result of recent technological change. However, this framework is too broad, and research calls for a more precise interpretation that identifies the technological, social and economic changes that underpin the concept of the Sharing Economy. However, as yet, there is no comprehensive and generally accepted definition in the literature. Therefore, this study aims to review the existing Sharing Economy definitions and conceptual issues and to identify the problems that may help demarcate the definition of the concept. In addition, we also show what framework we consider appropriate to allow for a useful interpretation of the Sharing Economy. The results should help to clarify the boundaries of the Sharing Economy and its enterprises in order to validly define the Sharing Economy as a category.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: sharing economy, közösségi gazdaság, megosztás, peer-to-peer platform, közösségi fogyasztás
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány > HB2 Microeconomics / mikroökonómia
H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány > HB3 Economic systems / gazdasági rendszerek
Depositing User: György Váradi
Date Deposited: 28 Feb 2019 11:07
Last Modified: 01 Jun 2019 23:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/91654

Actions (login required)

Edit Item Edit Item