Fejős, Anna (2018) Ki tanít? Roma pedagógusok vidéki oktatási terekben. BELVEDERE MERIDIONALE, 30 (3). pp. 5-32. ISSN 2064-5929
|
Text
belvedere_2018_003_005-032.pdf Download (163kB) | Preview |
Abstract
Míg a hazai alapfokú oktatásban egyre több roma tanuló vesz részt, a tanári közösség alig változik: túlnyomórészt többségi, középosztálybeli pedagógusok alkotják. Eközben a kevés, szakmában dolgozó roma pedagógus tapasztalatait sem ismerjük. Az elemzés célja ezért, hogy interjúk felhasználásával bemutasson tíz szakképzett roma pedagógus helyi viszonyrendszerekbe ágyazott pályaképét és munkájának néhány aspektusát. Az elbeszéléseket átszövi a „példamutatás” vágya, mely beágyazódik a nevelés gyakorlatába, a tananyag átadásába, és a családokkal való kapcsolattartásba. Ezek egyben olyan területek, melyekben a tanárok szakmai felkészültségük mellett építenek etnikai kötődésükre is. Van, amikor a kettő kiegészíti egymást, ám előfordul, hogy az eltérő elvárások miatt konfliktusok keletkeznek. Az elemzés szemlélteti, hogy a roma pedagógusok maguk is aktív alakítói lehetnek az oktatási folyamatoknak.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Roma teacher; ethnicity and education; teacher diversity, ethnographic interview |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás |
Depositing User: | Anna Fejős |
Date Deposited: | 01 Jan 2020 10:15 |
Last Modified: | 01 Jan 2020 10:15 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/105020 |
Actions (login required)
Edit Item |