REAL

Az adatműveltség pedagógiájához

Koltay, Tibor (2020) Az adatműveltség pedagógiájához. Mesterséges Intelligencia, 2 (1). pp. 33-44. ISSN 2676-9611

[img]
Preview
Text
MI_2020_1_033_Koltay.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

A kutatási adatok egyre nagyobb fontosságra tesznek szert. Megfelelő kezelésük összetett feladat, amelyre meg kell tanítani nemcsak az egyetemi hallgatókat, hanem a kutatókat is. En-nek a pedagógiai folyamata jelenleg van kialakulóban, de már látszanak lehetséges útjai. Magját az információs műveltséggel rokon, az adatkörnyezet uralásának és egyszerűsítésének kompetenciáit magába foglaló adatműveltség alkotja, amelynek a néhány fontosabb jellemzőjét és oktatásának lehetséges kereteit mutatja be ez a dolgozat. TO THE PEDAGOGY OF DATA LITERACY Research data is increasingly gaining importance. Its proper management is a complex task, therefore we need teaching the related skills not only to students, but to all researchers. The pertinent pedagogical processes are currently being developed, but their possible paths are already visible. Data literacy is a core skillset for managing data, related to information literacy. It comprises the competences needed for mastering and streamlining the data environment. This paper outlines some of data literacy’s key features and possible educational frameworks.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Information Literacy; Data Literacy; kutatási adatok; adatműveltség; információs műveltség; research data;
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Z Bibliography. Library Science. Information Resources / könyvtártudomány > Z665 Library Science. Information Science / könyvtártudomány, információtudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 14 May 2020 10:37
Last Modified: 31 Mar 2023 06:49
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/108821

Actions (login required)

Edit Item Edit Item