Tóth, Bence (2020) A magyarországi vasúthálózat "gyenge láncszemei". In: Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia. Széchenyi István Egyetem - Közlekedéstudományi Egyesület, Győr, pp. 1-10.
|
Text
25_TóthB.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A magyarországi vasúthálózat a világon a negyedik legsűrűbb. Ennek ellenére mind a teher-, mind a személyforgalom legnagyobb hányada relatíve kevés számú vasúti fővonalon bonyolódik. Azon állomások tehát, melyek több fővonalnak is részei, kiemelt szerepet játszanak a hálózatban. Az azonban nem triviális, hogy melyek azok a „másodvonalbeli” hálózati elemek, melyek nélkül egyáltalán nem is képzelhető el forgalom. Ennek meghatározásához jelen kutatásban a magyarországi vasúthálózat viselkedését vizsgálom véletlen zavar és célzott támadás esetén. A kutatás egyik megválaszolandó kérdése, hogy a magyarországi vasúthálózat ún. skálafüggetlen tulajdonságú-e, illetve a hálózati elemek mekkora részének kiesése esetén csökken jelentős mértékben a hálózat funkcionalitása. A kutatás másik célja a kiemelten védendő hálózati elemek azonosítása volt, azon állomások és állomásközök beazonosítása, melyek szimultán rombolása a leggyorsabban bénítaná meg a rendszert. Ennek meghatározásához több támadási stratégiát is vizsgálok. Az eredmények azt mutatják, hogy a hálózat már 6-8 megfelelően megválasztott állomás vagy állomásköz kiesése esetén egymás számára elérhetetlen „szigetekre” esik szét; a konkrét hálózati elemek azonban jelentősen különböznek a vizsgált stratégiától függően.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TF Railroad engineering and operation / vasútépítés és üzemeltetés U Military Science / hadtudomány > U1 Military Science (General) / hadtudomány általában |
Depositing User: | Dr. Bence Tóth |
Date Deposited: | 15 May 2020 11:56 |
Last Modified: | 15 May 2020 11:56 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/108870 |
Actions (login required)
Edit Item |