Józsa, Krisztián and Cs. Czachesz, Erzsébet and Józsa, Krisztián and Vidákovich, Tibor (2007) A tudásszerző képesség kritériumorientált fejlesztése tantárgyi tartalmakkal = The criterion referenced development of knowledge acquisition based on curricular contents. Project Report. OTKA.
|
PDF
43480_ZJ1.pdf Download (121kB) |
Abstract
Kutatásunk keretében a kritériumorientált pedagógia elméleti alapozását, a tudásszerző képességek kritériumorientált fejleszthetőségének empirikus igazolását tűztük ki célul. Ennek keretében egy nagyobb volumenű és több kiegészítő kísérleti programot valósítottunk meg. Kidolgoztuk és kipróbáltuk a tantárgyi tartalmakon működő, tankönyvi szövegeket feldolgozó fejlesztés eszközeit és módszereit. Kritériumorientált, szövegfeldolgozó képességfejlesztést valósítottunk meg. A két éves kísérleti kipróbálásban 300 gyermek vett részt, a program ötödik és hatodik osztályban zajlott. Ennek keretében matematika, irodalom, nyelvtan történelem és természetismeret tankönyvek szövegeit használtuk. Kísérletileg igazolni tudtuk, hogy az olvasási (szövegértési), összefüggés-megértési, kombinatív, következtetési és rendszerezési képesség e módszerekkel eredményesen fejleszthető. A kíséreti beavatkozás eredményeként a képességekben a spontán fejlődéshez képest mintegy kétszeres-háromszoros mértékű fejlődés következett be. | The aims of the present research project were to set up a theoretical framework for criterion referenced instruction, on the one hand; and to verify empirically that knowledge acquisition can be developed with a criterion referenced approach, on the other hand. One major and several minor innovative teaching programs were tested in the study. We designed and tried out means and methods for fostering knowledge acquisition based on curicular contents and on the critical reading of textbooks. We carried out a criterion referenced program developing reading comprehension. 300 hundred children in grade 5 and 6 participated in the program, where texts from mathematics, literature, grammar, history and science textbooks were used as bases for training. Our investigations provided empirical evidence that these methods were successful in improving reading comprehension, inferencing and combinative abilities, the ability to understand complex relations and the ability to categorize. The growth in these abilites was two to three times higher in the experimental group than in the control group, which can be attributed to the tested training program.
Item Type: | Monograph (Project Report) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pedagógia |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás |
Depositing User: | Mr. Andras Holl |
Date Deposited: | 08 May 2009 11:00 |
Last Modified: | 30 Nov 2010 19:48 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/1094 |
Actions (login required)
Edit Item |