Buzás, Zsuzsa (2015) Zeneoktatás Luxemburgban = Music Education in Luxemburg. GRADUS, 2 (1). pp. 127-134. ISSN 2064-8014
|
Text
2015_1_ART_013_Buzas.pdf Download (825kB) | Preview |
Abstract
2013. május 29-től július 5-ig a Luxembourgi Egyetemen (Faculté des Lettres des Sciences Humaines, des Arts et des Sciences de l'Education tanszéken) meghívott PhD hallgatóként végeztem kutatásokat a művészetoktatás területén, látogattam oktatási intézményeket, általános- és középiskolai ének-zene órákat, zeneiskolai és zeneművészeti szakközépiskolák szolfézs, zeneelmélet óráit, illetve hangszeres tanév végi vizsgákat, nyilvános vizsgakoncerteket. Meghívó professzorom Dr. Damien Sagrillo volt, aki a Luxemburgi Konzervatóriumon karvezető, fagott, kamaraművészi diplomákat szerzett, majd a Kölni Zeneművészeti Főiskolán zenetörténész és pedagógiai tanulmányokat folytatott. 2003-ban nevezték ki egyetemi docensnek az újonnan alapított Luxemburgi Egyetemen. Kutatási területe igen széles spektrumú; a népzene kutatása, és digitalizálása mellett, a fúvószene területén végzett kutatásokat. Főtitkára a Fúvós Zenei Nemzetközi Társaságnak (International Society for the Promotion and Research of Wind Music), emellett zenepedagógiával, szociológiával és Luxemburg zenetörténetével is foglalkozik. Professzor Sagrillo tagja több nemzetközi tudományos szervezetnek, 2012-től vendégprofesszora a Würzburgi Egyetemnek. Kutatói munkája mellett aktív koncertező zenész, karmester, rendszeresen ad hangversenyeket Luxemburgban és külföldön egyaránt. Magyarországon is több alkalommal járt fúvószenekarával. Közös munkánk során a zenei képességek kutatásával, feltárásával és online mérési lehetőségével foglalkoztunk, illetve célunk volt feltárni Luxemburg zeneoktatási rendszerének és a hazai zeneoktatás közös pontjait, valamint eltéréseit. A kutatásom célja többek között egy olyan könnyen hozzáférhető, online mérőeszköz kialakítása, amely átfogó képet nyújthat a zenei képességekről, azok fejlődéséről az ének-zene oktatás, zeneművészeti szakoktatás, szolfézs-zeneelmélet tantárgyak területén. Magyarországon több zenei képességvizsgálat történt az elmúlt időszakban, viszont kevesebb érintette a zeneművészeti szakoktatást. Egy hazai kutatás (Rózsáné, 2007) vizsgálta a pályaválasztás előtt álló, klasszikus zenei képzésben részesülő középiskolások zenei életútját és zenei tehetségük kibontakozását elősegítő személyiségjegyeket, viszont nem érintette a zenei képességeiket. Kutatásom során vizsgálom a hangszerjáték lehetséges transzferhatásait is. A Luxemburgban eltöltött időszak zárásaként konferencián tartottam előadást az ott szerzett tapasztalataim összegzéseként Issues of Assessment of Music Education in Hungary and in Luxembourg. Impressions and Insights címen.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | zeneoktatás, szolfézs, értékelés, Luxemburg |
Subjects: | M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > MT Musical instruction and study / zeneoktatás, zenetanulás |
Depositing User: | Zoltán Subecz |
Date Deposited: | 29 Jun 2020 14:30 |
Last Modified: | 29 Jun 2020 14:30 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/110708 |
Actions (login required)
Edit Item |