REAL

A határon átnyúló tanulmányi célú ingázás mint az intergenerációs társadalmi mobilitás eszköze = Cross-border school commuting as a tool for intergenerational social mobility

Horváth, Veronika (2020) A határon átnyúló tanulmányi célú ingázás mint az intergenerációs társadalmi mobilitás eszköze = Cross-border school commuting as a tool for intergenerational social mobility. Tér és Társadalom, 34 (3). pp. 46-67. ISSN 0237-7683

[img]
Preview
Text
3257-Tanulmányszöveg-12938-1-10-20200827.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

A cikk a Nyugat-Dunántúlról Ausztriába irányuló tanulmányi célú ingázást vizsgálja. Első fele a diákok határon átívelő mobilitásának elterjedtségét és főbb jellemzőit mutatja be a 2011. évi Népszámlálás és a 2016. évi Mikrocenzus adatai alapján, majd – gyermeküket osztrák nevelési-oktatási intézménybe járató szülők körében készített interjúk eredményeire támaszkodva – a határátlépéssel járó tanulási célú ingázás okainak, céljainak, illetve előnyeinek és hátrányainak ismertetése következik. A leíró statisztikai elemzés eredményei azt mutatják, hogy Magyarországról a munkavállalási céllal ingázók népes csoportja mellett jelentős számú eltartott gyermek is átjár Ausztriába tanulni. A diákok határátlépéssel járó ingázása az ország más részein is jelentős, ugyanakkor az Ausztriába irányuló oktatási célú mobilitás ezektől lényegesen eltérő jelenség: a szülőkkel készült interjúk rámutatnak arra, hogy az intergenerációs társadalmi mobilitás egyik lehetséges csatornájának tekinthető. A szülők – saját elhatározásukból – már egészen fiatal korban ausztriai óvodába, általános vagy középiskolába íratják gyermeküket, jellemzően a nyelvtanulás és a későbbi munkavállalás reményében. E döntés mögött a szülőknek az a törekvése áll, hogy gyermekeiknek az iskoláztatás révén minél jobb esélyeket kínáljanak az életben való boldogulásra, számukra kedvezőbb lehetőségeket rejtő jövőt biztosítsanak. Az ausztriai taníttatás tehát távlati döntésnek számít. Összességében azonban úgy látszik, hogy a határ közelében élő családoknak csak töredéke dönt az osztrák iskoláztatás mellett. Ez a döntés részben a család anyagi helyzetének és társadalmi kapcsolatainak, részben pedig az ingázással töltött idő, és a tömegközlekedéshez való hozzáférés függvénye. Akik viszont külföldön iskoláztatják gyermeküket, elkötelezettek az iskolai képzés Ausztriában történő befejezése, valamint gyermekük későbbi külföldi munkavállalása mellett.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: határon átívelő mobilitás; Ausztria; tanulmányi célú mobilitás; ingázó diákok; intergenerációs társadalmi mobilitás
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás > HM4 Social processes / társadalmi folyamatok
H Social Sciences / társadalomtudományok > HN Social history and conditions. / társadalomtörténet > HN1 Social problems / társadalmi-szociális problémák
Depositing User: György Váradi
Date Deposited: 06 Oct 2020 13:03
Last Modified: 01 Dec 2020 00:16
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/115766

Actions (login required)

Edit Item Edit Item