Polónyi, Eszter (2020) Írás fénnyel: Balázs Béla a forgatókönyv megjelenéséről. APERTÚRA, 15 (2). pp. 132-142. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertúra 2020 tél Polónyi Eszter_ Írás fénnyel_ Balázs Béla a forgatókönyv megjelenéséről.pdf - Updated Version Download (2MB) | Preview |
|
|
Text
polonyi-eszter_iras-fennyel-balazs-bela-a-forgatokonyv-megjeleneserol_16242.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
A nagy európai filmstúdiók megalakulásának idején, az 1940-es évekre a film a narratív diskurzus domináns formájává vált. Míg számos szerző úgy látta, hogy a film aláássa a többi narratív rendszert, nevezetesen az irodalmat, mások egy olyan szerzőség lehetőségét láttak az új iparban, amely a korábbi, irodalmi szerzőség jegyeit viselte magán. A tanulmány a filmben és a film segítségével létrejövő irodalmi szerzőséget vizsgálja Balázs Béla filmtudós és forgatókönyvíró munkáiban. Balázs az irodalom visszatérésének gondolatát a forgatókönyvre alapozza. Míg a forgatókönyvet általában a film verbális vetületeként értelmezik, Balázs a fotografikus képben látja a hatását; a filmben a forgatókönyv nyelvének szimptomatikus megjelenését fedezi fel. A filmi szerkesztés konvencióinak fejleményeit a szcenarista írásmódjában látja visszaköszönni, és a forgatókönyvíró szerzőségét egyszerre írja le tapinthatónak és láthatatlannak. A tanulmány szerint ez kínál magyarázatot arra a homályra, amely a történeti „filmszerzőket” fedi, beleértve magát Balázst is. Míg Balázs minden igyekezetével a forgatókönyv elismertetésén ügyködik, amikor a szcenarista elismerésére kerülne a sor, nem tudja és nem kívánja elismerni azt a forgatókönyv szerzőjeként. | Film was fast becoming the dominant form of narrative discourse by the time of the establishment of the great European film studios in the 1940s. While many writers regarded film as undercutting other systems of narrative delivery, namely print, others discerned potential in the new industry for a form of authorship that possessed attributes of the prior, literary regime of writing. This piece considers the case made for literary authorship in and through film by the Hungarian film theorist and film scenarist, Bela Balazs. Balazs’s bases his claim regarding the return of literature on the scenario. While the scenario is habitually defined as the verbal projection of a film, Balazs also locates its effects at the level of the photographic image, so that film is read as symptomatic of the language of the scenario. Tying developments in the conventions of film editing to the writing techniques of the scenarist, Balazs describes the authorship of the scenarist as both palpable and yet non-visible, which this piece argues explains the obscurity into which historic „film authors” have fallen, including Balazs himself. Although Balazs makes every effort to recognize the scenario, when it comes to acknowledging the scenarist, there is a distinct inability and unwillingness to designate them as the scenario’s author.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | A tanulmányt magyar nyelvre fordította: Matuska Ágnes |
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 22 Jan 2021 15:55 |
Last Modified: | 12 May 2025 19:42 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/119896 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |