Tomori, Tímea (2021) A kognitív kommunikációs kompetencia tantervi vizsgálata a gimnázium 9–10. évfolyamán. In: Örökség és megújulás. Sárospataki Pedagógiai Füzetek (28). Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó, Eger, pp. 251-260. ISBN 978-963-496-184-0
|
Text
251_260_Tomori.pdf - Published Version Download (822kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a kommunikációs kompetencia és az információs műveltség kérdését iskolapedagógiai megközelítésbe helyezi. A kompetenciaelméletek közül a vizsgálat Nagy József személyiségfelfogására támaszkodik. A személyiséget alkotó kognitív, személyes, szociális és speciális kompetenciák közül a kognitív kompetencia kerül a vizsgálódás középpontjába. A vizsgálat módszere dokumentumelemzés. A vizsgálat tárgya a NAT (2012) és a gimnáziumi (9–10. évfolyamos) kerettanterv. A vizsgálatban a Szőke-Milinte Enikő (2012) által alkotott komponenskészlet adja a kódolási rendszert. A vizsgálat során négy jól elkülöníthető csoport jött létre. 1. Azok a kódok, amelyek nem jelentek meg a vizsgált dokumentumokban. 2. Számosságát tekintve nem érte el a dokumentumban a gyakorisági mutató a tízet. 3. Számosságát tekintve a gyakorisági mutató tíz és száz között volt. 4. A jelentős mértékben megmutatkozó kódok kerültek ebbe a csoportba, tehát azok, amelyek több mint százszor fordultak elő a vizsgált dokumentumban. A vizsgálat eredménye megmutatja, hogy mire helyezi a hangsúlyt az előírás; tehát hogy a tanulóknak a fejlődését milyen területeken szorgalmazzák a szabályozó dokumentumok. Ennek a kutatásnak a folytatása pedig arra fog rámutatni, hogy az intézményekben ezek az előírások milyen mértékben tarthatóak, illetve milyen módszerekkel dolgoznak azok a pedagógusok, akik a kommunikációs kompetenciafejlesztésben részt vesznek.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kognitív kommunikációs kompetencia, információs műveltség, szabályozó dokumentumok |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
Depositing User: | Tibor Gál |
Date Deposited: | 01 Mar 2021 09:43 |
Last Modified: | 01 Mar 2021 09:43 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/121777 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |