REAL

Hallgatók értelmiségképe

Bocsi, Veronika (2019) Hallgatók értelmiségképe. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE, 29 (2). pp. 94-111. ISSN 1216-2051

This is the latest version of this item.

[img]
Preview
Text
2019_2_5.pdf

Download (229kB) | Preview

Abstract

A értelmiségi szerepek összetevőinek felmérésére egy 18 itemből álló kérdéssort készítettünk, amely a szakirodalomban fellelhető elemeket ötvözi (szakemberszerep, lokális szerepvállalás, közéleti részvétel stb.). A kérdéssort egy 2017-es országos hallgatói kutatás során (N=1502) teszteltük. Az ezredforduló utáni nemzetközi szakirodalom számos elméleti támpontot ad az egyetem és az értelmiségi szerepek kapcsolatának kutatásához. A kapott adatok értelmezéséhez ez azonban nem elegendő, és az értelmezés során azokat a felsőoktatásban lezajló és azon kívüli változásokat is fel kell használnunk, amelyek a diákok értelmiségi szerepkészletét formálhatják. Az eredmények arra utalnak, hogy a hallgatók értelmiségre vonatkozó elképzeléseiben a szakemberszerep és a „klasszikus” értelmiségi felfogás dominál, míg a közéleti és a kritikus funkciók gyengék. Az értelmiségi szerepeket a lokális közösségekre vonatkoztatják a diákok, a makrotársadalmi elemek háttérbe szorulnak.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
Depositing User: Dr Veronika Bocsi
Date Deposited: 15 Mar 2021 19:35
Last Modified: 03 Jan 2022 12:44
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/122388

Available Versions of this Item

Actions (login required)

Edit Item Edit Item