REAL

Első generációs hallgatók a campuson - különös tekintettel az eredményesség kérdéskörére

Bocsi, Veronika and Pusztai, Gabriella and Fényes, Zsuzsanna Hajnalka (2020) Első generációs hallgatók a campuson - különös tekintettel az eredményesség kérdéskörére. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE, 30 (4). pp. 26-44. ISSN 1216-2051 (In Press)

[img]
Preview
Text
26_44_oldal.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (270kB) | Preview
[img] Text
elso_generacios_hallgatók.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 14 October 2034.

Download (256kB) | Request a copy

Abstract

A tanulmány célja, hogy az családjukból elsőként a felsőoktatásba lépők (a továbbiakban röviden: első generációs hallgatók) egyetemi pályafutásának egyik fontos területét, az eredményességet járja körül. Az elemzésbe olyan háttérváltozókat is bevonunk, amelyek a hallgatói lét fontos rétegét képezik: tanulmányuk motivációit, az egyetemi integráció különböző formáit és a szülők oktatáshoz való viszonyát. A nemzetközi szakirodalom ezeken a területeken – az eredményességet is ideértve – az első generációs hallgatók hátrányos helyzetére mutat rá. Kutatásunk során egy tudományegyetem karokra reprezentatív adatbázisát használtuk fel (N = 810). Az eredményesség fogalmát kétféleképpen mértük: egyrészt egy komplex, tudományos és munkaerőpiaci kimenetet magába foglaló kérdéssorral, amelyből indexet készítettünk, másrészt pedig az utolsó két szemeszter súlyozott tanulmányi átlagával. Az első generációs és a szülői iskolázottság tekintetében heterogén hátterű hallgatók alacsonyabb eredményességét komplex megközelítéssel tudtuk megragadni. A diplomás szülők gyermekeinek előnye a regressziós modellben is kimutatható volt, ugyanakkor a heterogén hátterű hallgatókhoz képest az első generációs hallgatók is kedvezőbb helyzetben voltak. Az eredményesség mind a két típusát alakították a szoros oktatói kapcsolatok, illetve a nemi hovatartozás. A tanulmányi átlag vizsgálata során a szülők végzettsége nem bírt magyarázó erővel.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Dr Veronika Bocsi
Date Deposited: 15 Mar 2021 19:44
Last Modified: 29 Jul 2022 08:33
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/122399

Actions (login required)

Edit Item Edit Item