Biró A., Zoltán and Bodó, Julianna (2020) Iskolai oktatás egy vidéki társadalom szemszögéből = School education from the perspective of a rural society. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 34 (4). pp. 143-157. ISSN 0237-7683 (nyomtatott); 2062-9923 (online)
  | 
            
              
Text
 3307-Tanulmányszöveg-13225-1-10-20201128.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (503kB) | Preview  | 
          
Abstract
A tanulmány a csíkszeredai székhelyű KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központjának munkatársai által végzett oktatási tematikájú kutatások eredményeit foglalja össze. Ezek a kutatások (családi háztartásokra irányuló kérdőíves felmérések, interjús adatfelvételek, esetelemzések, narratívaelemzések, tanulók körében végzett kutatások) a székelyföldi régióban zajlottak a romániai rendszerváltást követő három évtizedben. A tanulmány áttekintést nyújt arról, hogy a kutatási eredmények milyen tapasztalatokat kínálnak a vidéki térségben működő oktatási intézmények társadalmi szerepének újrapozicionálása szempontjából. A rurális oktatási intézmények újrapozicionálásának kérdése hangsúlyosan előtérbe került az utóbbi időszakban, s ez összefügg a vidéki térségek fölértékelődésével. A szerzők szerint e probléma szakmai tematizálása a székelyföldi térségben is aktuális lehet. A tanulmány fölvázolja azokat a társadalomtörténeti előzményeket, amelyek az 1989-es romániai társadalmi változás után hatottak az iskolai oktatáshoz való viszonyulás alakulására, ezt követően bemutatja az iskolai oktatáshoz való viszonyulás 1989 utáni alakulásának és mai helyzetének fontosabb jellemzőit. A tanulmány az iskolai oktatás kérdéskörével nem kisebbségpolitikai megközelítésben, hanem vidékkutatási témaként foglalkozik. A szerzők következtetése szerint a vizsgált térségben is célszerű nagyobb teret adni a vidékkutatáshoz kapcsolódó olyan elemzéseknek és szakmai értelmezéseknek, amelyek az oktatóintézmények szerepét, illetve az iskolák és társadalom kapcsolatát a térségi társadalom működésének jellemzői felől közelítik meg. Székelyföldön időről időre fölmerül az a kérdés, hogy a térség saját erőforrásaira alapozva (önkormányzatok, közbirtokosságok, vállalkozások) tehet-e valamit saját oktatási intézményeinek érdekében. Az egyik válasz erre a kérdésre az oktatási intézmények társadalmi szerepváltása lehet. A tanulmány ehhez kínál szakmai kiindulópontokat.
| Item Type: | Article | 
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | vidéki iskolák; vidékfejlesztés; Székelyföld | 
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában  | 
        
| Depositing User: | György Váradi | 
| Date Deposited: | 17 Mar 2021 08:54 | 
| Last Modified: | 17 Mar 2021 08:54 | 
| URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/122459 | 
Actions (login required)
![]()  | 
        Edit Item | 




