Tőzsér, Zoltán (2012) Nyugat-európai orientációjú oktatáspolitika a két világháború között. A sárospataki Angol Internátus és a pannonhalmi olasz gimnázium. ZEMPLÉNI MÚZSA: TÁRSADALOMTUDOMÁNYI ÉS KULTURÁLIS FOLYÓIRAT (3). pp. 21-31. ISSN 1585-7182
|
Text
2012_-_A_ket_vilaghaboru_kozotti_nyugat-europai_orientacioju_oktataspolitika_esetei-libre-1.pdf Download (164kB) | Preview |
Abstract
A két világháború közötti „nyugat európai orientációjú” magyar oktatáspolitika két kiemelkedő iskolájának tekinthető az 1931-ben létesült sárospataki Angol Internátus és az 1939-ben indult pannonhalmi olasz gimnázium. Tanulmányunkban arra vállalkozunk, hogy oktatási szempontból hasonlítsuk össze e két – évszázados múltra visszatekintő – elit gimnázium nyelvi tagozatainak létrejöttét, működését és megszűnési körülményeit. Az 1924-ben alapított gödöllői gimnázium 1938-ban indult francia tagozatát (Lycée Francais) is ide számítva mindhárom intézmény esetében a Klebelsberg Kunó kultuszminisztersége idején elfogadott 1924. évi középiskolai reform törekvéseit véljük felfedezni, ugyanis ez a törvény vezette be második idegen nyelvként az angolt, a franciát és az olaszt. A Hóman Bálint minisztersége idején elfogadott 1934. évi középiskolai törvény pedig nem pusztán megtartotta e három idegen nyelv második nyelvként való oktatását, hanem a választható nyelvek körét tovább bővítette.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 04 May 2014 17:43 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 07:47 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/12648 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |