REAL

A német nemzetiségi óvodapedagógus professzió új kihívásai

Pásztor, Enikő (2018) A német nemzetiségi óvodapedagógus professzió új kihívásai. KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE, 16 (1). pp. 149-158. ISSN 1589-519X

[img]
Preview
Text
15-Pasztor_Eniko-tanulmany-2018-1.pdf

Download (396kB) | Preview

Abstract

Oktatói munkám mellett egy magántanodában tartok játékos német foglalkozásokat kisgyermekeknek féléves kortól, de leginkább óvodáskorúaknak. A nemzetiségi óvodákban végzett kutatásaim közben egy egyre erőteljesebben jelentkező problémára figyeltem fel: a német nemzetiségi óvodapedagógus-képzés ma már nem biztosít elegendő számú és sok esetben megfelelő színvonalú német nemzetiségi óvodapedagógust, és a végzett hallgatók jelentős része el sem kezdi, vagy rövid időn belül elhagyja a pályát. Ennek oka nyilván többrétű, de sok esetben az anyagi és erkölcsi megbecsülés hiányával is magyarázható. A legtöbben már egyetemi éveik alatt arra az elhatározásra jutnak, hogy Ausztriában vagy Németországban kezdjék meg munkájukat. Sokáig még számos olyan tényező is hatott, ami az értelmiségi azonosulásukat elbizonytalanította. Ilyen a társadalmi percepció, amely alacsony presztízzsel azonosítja az óvodapedagógusi pályát. A saját tevékenységem példáján keresztül kívánom bemutatni, milyen lehetőségek kínálkoznak e pedagógusok itthon tartására, az ő itthoni szakmai életük kibontakoztatására.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
L Education / oktatás > LF Individual institutions (Europe) / oktatási intézmények, Európa
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 16 Jul 2021 05:44
Last Modified: 16 Jul 2021 05:44
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/127572

Actions (login required)

Edit Item Edit Item