Kozma, Tamás (2009) Kisebbségi intézmények a bolognai folyamatban. In: Új kutatások a neveléstudományokban, 2008. MTA Pedagógiai Bizottság, Budapest, pp. 278-294. ISBN 9789635034017
|
Text
1282796.pdf Download (440kB) | Preview |
Abstract
A kisebbségi intézmények annak a fordulatnak a szülöttei, amely Közép-Európában az 1980-90-es évtized fordulóján köszöntött be. Hozzájárultak ahhoz, hogy a régió ugrásszerûen pótolhassa európai elmaradásait. A Bologna-folyamat a felsõoktatás megreformálásának kísérlete a konzervativ európai értékek jegyében. Az "európai felsõoktatási térség"-be való belépés az Európai Unió elõszobájának látszik, ezért politikailag egyre több államot vonz. Az állami törekvések azonban, hogy kialakítsanak egy "európai felsõoktatási térség"-et, mára szembekerültek azokkal a társadalmi törekvésekkel, amelyek egyetemet akartak alapítani közösségi kezdeményezéssel. A kisebbségi intézmények elõtt két lehetõség áll. Vagy beilleszkednek a Bolognafolyamatba, és állami támogatást nyernek – de akkor elvesztik közösségi támogatottságukat. Vagy igyekeznek megõrízni függetlenségüket – de akkor margóra sodródnak. Egyes esettanulmányok szerint talán van egy harmadik út is: az egymással horizontálisan szövetkezõ kisebbségi intézményeké. Az ilyen hálózatosodás a kisebbségi intézmények túlélését jelentheti.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 Jun 2014 05:53 |
Last Modified: | 12 Jun 2014 05:53 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/13085 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |