Juhász, Mattias and Fleischer, Tamás (2021) Aktuális budapesti közlekedésfejlesztési elképzelések multidiszciplináris vizsgálata: a déli HÉV-ek fejlesztésének kérdése = Multidisciplinary analysis of actual transport developments in Budapest: the development issue of the southern suburban railways. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 35 (3). pp. 234-256. ISSN 0237-7683 (nyomtatott); 2062-9923 (elektronikus)
|
Text
20210310.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (14MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány többszempontú elemzés alapján arra a következtetésre jut, hogy a Budapest déli részén felgyorsított előkészítés alatt álló HÉV/ÉDRV projekt megvalósítása a jelenleg tervezett formájában nem javasolható. A kiinduló kérdés az, hogy a budapesti közlekedés mai hálózatában indokolt és célszerű-e újabb belvárosi kapcsolatot teremtő metróvonalat építeni. A szerzők a válasz érdekében összevetik és értékelik az említett fejlesztésnek és lehetséges alternatív változatainak a várható forgalmi, területfejlesztési potenciálra gyakorolt, illetve közgazdasági hatásait. A dolgozatban a hazai gyakorlatban rutinszerűen használt eljárások mellett olyan vizsgálati módszereket (pl. költség-haszon elemzés kiterjesztése, területfejlesztési potenciálra gyakorolt hatásbecslése) is bemutatnak, amelyek kísérleti jellegűek, céljuk a közberuházások döntés-előkészítési folyamatának módszertani fejlesztése, a szakmai gyakorlatnak a tudományos eredményekhez történő közelítése. A számítások alapján önmagában egyik jelentős új építéssel járó gyorsvasúti fejlesztéstől sem várható stabil társadalmi megtérülés, ezért megvalósításuk sem javasolt. E megállapítást strukturális (városszerkezeti és közlekedéshálózati) érvek is erősítik, hiszen a projekt hatására hátrányosan, a centralitást erősítve változna a közlekedési rendszer szerkezete. A tanulmány ezért a déli HÉV-fejlesztések esetében teljes körű felújítást, járműcserét, valamint a H6-H7 vonalak felszíni összekötését javasolja (a 0/B. Boráros változat szerint). Ezen túlmutató beruházás a kapott eredmények alapján indokolatlan és szuboptimális, illetve társadalmi szempontból várhatóan nem hatékony.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | A tanulmány harmadik szerzője - a munkahelyéhez köthető publikációs tilalom miatt - anonim. |
Uncontrolled Keywords: | közlekedésfejlesztés; területi elérhetőség; közlekedési modellezés; költség-haszon elemzés; városszerkezet |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika |
Depositing User: | György Váradi |
Date Deposited: | 19 Oct 2021 08:55 |
Last Modified: | 01 Dec 2021 00:15 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/132710 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |