Székely, László (2020) Palágyi Menyhért hierarchikus ontológiája és az élet fizikalista értelmezésének kilátástalansága. In: Emergencia: A világ rétegzett felépítésének az elmélete. L'Harmattan, Budapest, pp. 185-219. ISBN 978-963-414-735-0
|
Text
Palagyi Menyhert hierarchikus ontologiaja_real.pdf - Accepted Version Download (794kB) | Preview |
Abstract
Palágyi Menyhért ontológiája olyan eredeti, erős emergens, négyszintű ontológia, amely az életet állítja a középpontba. Szakítva az európai gondolkodás egyoldalúan intellektuális hagyományával, az érzékelést, az érzést és a fantáziát nem a szellem vagy a tudat, hanem az élet funkciójaként tárgyalja, és az élet szférájában leli föl az emberi kreativitás alapjait. A környezet befogadását aktív alkotó tevékenységként tárja elénk, és az állatokat érzékelő, érzésekkel és képzelőerővel rendelkező lényekként mutatja föl anélkül, hogy reflexív-tudatos tevékenységet kellene rendelni hozzájuk. Nemcsak megelőlegezi az észlelés szenzomotoros elméletét, az élőlények és a környezetük kapcsolatának a kibernetikai visszacsatolás fogalmán alapuló értelmezését, valamint a virtualitás modern fogalmát, hanem – szemben a fizikalista-materialista ontológiák görcsös kellésével az elérhetetlen redukcióért – ma is heurisztikus erővel bír, s a filozófia oldaláról hozzájárulhat e területeken a modern eredmények földolgozásához, szintetizálásához és új kutatási programok kidolgozásához. Kulcsszavak: ontológia, emergencia, élet, életfilozófia, vitalizmus, fantázia, kreativitás, virtuális mozgás, vak látás, test, lélek, szellem, a fizikalizmus kritikája. László Székely, Institute of Philosophy of the Research Centre for Humanities MELCHIOR PALÁGYI’S HIERARCHICAL ONTOLOGY AND THE FUTURELESSNESS OF THE PHYSICALIST INTERPRETATION OF LIFE Melchior Palágyi’s vitalist ontology is an original, strong emergent ontology with four ontological layers, which attributes primacy to life. Breaking with the one-sided intellectual tradition of the European thought, this ontology considers sensation, emotional activity and fantasy to be the functions of life and not that of consciousness or spirit, whereby it finds the roots of human creativity in the sphere of life. It describes the reception of the surrounding world by animal creatures as creative activity and considers the animals as living being with sensations, emotions and fantasy without the necessity to attribute to them some reflective consciousness or similar human-like capacity. In this framework, Palagyi not only anticipates the sensorimotor theory of perception, the modern concept of virtuality and the cybernetic approach to the relation between living being and its surroundings based on the concept of “feed back”, but – in contrast to the unproductive attempts by physicalism at the reduction of life to physical processes – his ideas are heuristically effective in the mentioned topics even today and may contribute on the part of philosophy to the interpretation and synthesis of new results as well as the elaboration of new research programmes. Key words: hierarchical ontology, emergentism, emergence, life, vitalism, phantasy
Actions (login required)
Edit Item |