Varjas, János (2021) A fenntartható fejlődés megjelenése Magyarország és Anglia földrajztanterveiben. MODERN GEOGRÁFIA, 16 (2). pp. 21-41. ISSN 2062-1655
|
Text
2021_II_02_varjas.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A túlzott gazdasági növekedésünk hatására globális problémák egész hálózata került felszínre. Ezek a nehézségek a fenntartható fejlődés fogalmának kialakulásához vezettek. A fenntartható fejlődés ma már nem kizárólag az emberiség környezethez kapcsolt tevékenységének hatásaival, hanem szélesebb értelemben, társadalmi egyenlőségi és felelősségvállalási kérdésekkel is foglalkozik. A fenntartható fejlődéshez köthető témákat az Oktatás a Fenntartható Fejlődésért (Education for Sustainable Development – ESD) nevű kezdeményezés integrálja a tanítási és tanulási folyamatba. Az iskolában is híd szereppel rendelkező földrajz tantárgy úttörő lehet a fenntartható fejlődés és a fenntarthatóság kérdéseinek iskolai implementációjában. A tanulmány célja, hogy két eltérő körülményekkel és lehetőségekkel rendelkező ország, Magyarország és Anglia példáján keresztül vizsgálja a földrajz tantárgy fenntartható fejlődés kapcsán betöltött szerepét. Ennek érdekében az Egyesült Nemzetek Szervezete által 2015-ben életre hívott Fenntartható Fejlődési Célok megjelenését MAXQDA 2020 szövegelemző szoftver segítségével kutatja a két ország földrajz tanterveiben. Emellett a témához kapcsolt képességfejlesztés, attitűdformálás összetevőinek megjelenését is elemzi.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Fenntartható Fejlődés; Fenntartható Fejlődési Célok; földrajztanítás; összehasonlító elemzés; Magyarország; Anglia |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > G Geography (General) / Földrajz általában H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 18 Jan 2022 09:51 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 08:16 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/136148 |
Actions (login required)
Edit Item |