Tömöri, Mihály (2015) A kiskereskedelem nagy játékosai, avagy transznacionális vállalatok a kiskereskedelemben. MODERN GEOGRÁFIA, 10 (1). pp. 13-29. ISSN 2062-1655
|
Text
2015_I_02_uj_tomori.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
A globális világgazdaságban a termelés, a fogyasztás és a kereskedelem is globális léptékű hálózatokba szerveződik, melyek fókuszában a transznacionális vállalatok állnak. A jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a transznacionális vállalatok kialakulását, különböző típusait, majd a kiskereskedelemben érdekelt transznacionális cégek speciális jellemzőire koncentrálva kiemelje azokat a sajátos működésükből fakadó térfolyamatokat, amelyek dinamikus kölcsönhatásrendszereken keresztül egyszerre strukturálják át a globális és lokális szintek gazdasági, társadalmi, politikai rendszereit és magukat a transznacionális vállalatokat is. A tanulmány amellett érvel, hogy a transznacionális kiskereskedelmi vállalatok az utóbbi évtizedekben a világgazdaság globalizálódásának egyik meghatározó hajtóerői lettek, amiben a nemzetközi befektetésekben rejlő előnyök (gyorsabb növekedés, nagyobb profit) kihasználása jelentette a fő mozgatórugót. A transznacionális kiskereskedelmi vállalatok a rendszerváltást követően gyorsan és alapvetően alakították át a hazai kiskereskedelem ágazati és területi folyamatait, amelyben a 2008-2009-es gazdasági válság és az állam erőteljesebb piaci szabályozásra való törekvése 2010 után további fontos változásokat eredményeztek.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kiskereskedelem; transznacionális vállalatok; gazdasági válság; Magyarország |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány H Social Sciences / társadalomtudományok > HF Commerce / kereskedelem |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 26 Jan 2022 09:09 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 08:17 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/136504 |
Actions (login required)
Edit Item |