Tar, Ildikó (2015) Az idegennyelv tanulási stratégiák választásának összefüggései a nyelvtanulási tapasztalattal és a szorongással. Psychologia Hungarica Caroliensis, 3 (1). pp. 89-104. ISSN 2064-2504
|
Text
EPA02497_PsychologiaHungaricaCaroliensis_201_01_089-104.pdf Download (184kB) | Preview |
Abstract
Napjaink globalizálódó világában az idegen nyelvek ismerete nélkül elképzelhetetlen állást találni, egzisztenciát teremteni. A nyelvtanulást gátló tényezők egyike, a nyelvi szorongás azonban többé-kevésbé minden embert érint, ezért ennek felismerése, segítése és esetleges feloldása jelentős részben a nyelvtanárokra hárul. Gyakorló egyetemi oktatóként az utóbbi években e kétségkívül hatalmas, s az idegen nyelvet tanulók számára egyedül többnyire megoldhatatlan nehézség kutatására és megoldásának lehetőségeire fordítottam figyelmemet. A cikk sorra veszi a sikeres és sikertelen nyelvtanulás főbb tényezőit, a nyelvi szorongás legfontosabb elemeit, a tanulásra és teljesítményre gyakoroltkáros hatását, a nyelvtanulókban kialakult téves és megrögzött, képességeikkel kapcsolatos hiedelmek, a tanár és a tantermi hangulat pozitív vagy negatív kihatásait. Ezt követően a szorongás, a kudarc és a nyelvtanulási stratégiák és típusok ismeretének, használatának összefüggései következnek egy, a Debreceni Egyetem idegen nyelveket tanuló hallgatóin végzett kutatásra alapozva, melyet egy, a gyakorlatban a szorongás csökkentését és a nyelvtanulás sikerét célzó, kiegészítő nyelvtanítási eszköz kidolgozására tettjavaslat zár. Ennek lényege a hallgatók nyelvtanulási típusairól és stratégiáiról szóló információk és adatok összegyűjtése és összehangolása a nyelvtanulás lélektani folyamataival a szorongás csökkentése és a nyelvtanulás hatékonyságának növelése céljából.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | ISSN online: 2064-3101 |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 02 Jun 2022 14:41 |
Last Modified: | 02 Jun 2022 14:54 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/143331 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |