REAL

Az országos kompetenciamérés során felvett szabadidős sporttevékenységre vonatkozó adatok (2018) elemzése és standardjainak közlése

Smohai, Máté and Harsányi, Szabolcs Gergő and Koltói, Lilla and Pulai-Kottlár, Gabriella and Kovács, Dóra and Kövesdi, Andrea and Nagybányai-Nagy, Olivér and Nyitrai, Erika and Simon, Gabriella and Smohai, Máté and Takács, Nándor and Takács, Szabolcs (2019) Az országos kompetenciamérés során felvett szabadidős sporttevékenységre vonatkozó adatok (2018) elemzése és standardjainak közlése. Psychologia Hungarica Caroliensis, 7 (4). pp. 123-147. ISSN 2064-2504

[img]
Preview
Text
EPA02497_psychologia_2019_04_123-147.pdf

Download (362kB) | Preview

Abstract

AzOrszágos kompetenciamérés (OKM) évről évre felméri a Magyarországon iskolába járó 6., 8., és 10. évfolyamos diákok populációjának szövegértését és matematikai eszköztudását. Jelen tanulmány célja a 2018-es mérés sporttevékenységgel kapcsolatos eredményeinekbemutatása. A szerzők ismertetik az iskolai és az iskolán kívül, rendszeresen végzett szabadidős sportolási szokások gyakoriságait korosztály, nemi hovatartozás és iskolatípus szerinti bontásban. Legfontosabb eredmények: (1) mindkét nem képviselői körében megállapítható, hogy a 6. évfolyamon tapasztalt sportolói arány a későbbi évfolyam szinteken jelentősmértékű, egyre ereszkedő tendenciát mutat. (2) Iskolatípusok szempontjából pedig az rajzolódik ki, hogy mindhárom évfolyamra vonatkozóan az általános iskolába és a gimnáziumba járó diákok között kedvezőbb a rendszeres sporttevékenységet folytatók aránya, mint a szakközépiskolába és a szakgimnáziumba járó diákok között. (3) A lányok matematika és szövegértés kompentencia pontszámában mutatkozik meg legkövetkezetesebben a sportolók előnye.(4) Fiú tanulókról megállapítható, hogy a sportolókfölényecsak az általános iskolába és gimnáziumba járók körében rajzolódik ki. A szakközépiskolába és szakgimnáziumba járó fiúk esetében inkább egyfajta „sportolói hátrány”mutatkozik meg, a 2017-es adatokhoz képest konzisztensebb módon.A szerzők a tanulmány alapjául szolgáló kutatást az Országoskompetenciaméréskutatócsoport 20642B800 témaszámú, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet-és Társadalomtudományi Kara által finanszírozott pályázat keretében végezték.Dolgozatunk mellékleteként angol nyelven is közöljük tanulmányunkat.

Item Type: Article
Additional Information: ISSN online: 2064-3101
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 07 Jun 2022 11:25
Last Modified: 07 Jun 2022 11:25
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/143496

Actions (login required)

Edit Item Edit Item