Gemza, Melinda (2020) Magánmitológiák Nagy József és Romeo Castellucci előadásaiban. THEATRON, 14 (4). pp. 45-60. ISSN 1418-9941
|
Text
Theatron-2020.4.6-Gemza.pdf Download (283kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány feltárja és összehasonlítja a két eredeti színházi alkotó Nagy József és Romeo Castellucci az avignoni Pápai palota színpadára készített előadásainak magánmitológiai szálait. Nagy színházát Darida Veronika „theatrum philosophicum”-ként nevezi meg, ami az előadások hátteréül szolgáló filozófiai gondolatok színpadon való létrejöttére utal, mintsem filozófiai szövegek színpadra állítására. Ezzel párhuzamosan Castellucci színháza: „theatrum theologicum”, hiszen abban a poszt-religiozus korban, amelyben élünk, olyan kérdésekre keresi a választ, mint: Mi a megváltás? Hol a pokol? Lehetséges-e a megbocsájtás? amivel a nyugat-európai vallások hitrendszereinek határait feszegeti. Mindketten elsősorban képzőművészként határozzák meg önmagukat, a színházban is a képet tartják elsődlegesnek. A kép felülírja a szöveg megjelenítését, előadásaik nem reprezentálnak, hanem egy önálló világot hoznak létre, így beleillenek a Bruno Tackels által leírt écriture de plateau (színpadi írás) alkotóinak sorába.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN2000 Dramatic representation. The Theater / színházművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 26 Aug 2022 14:23 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 08:43 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/146971 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |