Imrényi, András (2022) Az iskolai mondatelemzés: hogyan tovább? ANYANYELV-PEDAGÓGIA. ISSN 2060-0623 (In Press)
|
Text
Isk_mondatelemzes_2022b_lektori_ valtozat_IA.pdf Download (662kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány előzményét képező cikk célja az volt, hogy kimutassa a hagyományos iskolai mondatelemzés egyes továbbgondolást igénylő vonásait (miközben annak előnyeit is hangsúlyozta). A jelen írás olyan lehetséges forgatókönyveket tárgyal, amelyek az iskolai mondatelemzés jövőjét alakíthatják. Az explicit mondatelemzés visszaszorítása és a hagyományos elemzés generatívval való felváltása egyaránt előnytelennek látszik. Ezek helyett a cikk a hagyomány újító megőrzésére tesz javaslatot. Egy olyan, kognitív nyelvészeti alapokon nyugvó mondattant vázol fel, amely a kontextuális körülmények közötti jelentésképzésből indul ki, az állítmány helyett a magmondat fogalmát alkalmazza, és több dimenzióban vizsgálja a mondatalkotó elemek közötti viszonyokat.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
Depositing User: | Dr. András Imrényi |
Date Deposited: | 26 Sep 2022 06:55 |
Last Modified: | 26 Sep 2022 06:55 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/149712 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |