Urbán, Péter (2021) A memoritertanulás és a digitális oktatás az anyanyelvi nevelésben. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 14 (3). pp. 58-65. ISSN 2060-0623
Text
Anyp_XIV_2021_3_5.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (283kB) | Request a copy |
Abstract
A memoriterek problémája a magyar nyelv és irodalom tantárgy aktuális tantárgy-pedagógiai dilemmáinak egyfajta kicsinyítő tükre. A tanulmány ezek közül a problémák közül azoknak a körüljárására vállalkozik, amelyek sajátos módon egybeesnek a digitális tanulási környezetek professzionális tervezésének sürgető kihívásaival. A memoriter olyan területek reflexiójára késztet, mint a magyarórán szerzett tudás tartalma és minősége, az irodalom és a nyelv viszonya, a tantárgyi tevékenységekhez, különösen az olvasáshoz kapcsolódó attitűdök formálása. A memoriter a felületesebb gondolkodás számára több szempontból is ellentmondásosnak tűnhet. A régebbi korok pedagógiájának öröksége ugyanakkor a korszerű neveléstudományi paradigmákban is pozitív fogadtatásra talál. A külső tárolók és ezek modern mobilitása fölöslegessé teszik, éppen ez a fölöslegessé válás eredményezi azonban mégis sajátos nélkülözhetetlenségét. Ez a paradox helyzet meggyőzhet mindenkit arról, hogy a korszerű technológiára nem csupán úgy érdemes gondolnunk, mint ami helyettesít valamit, hanem úgy is, hogy talán éppen a helyettesítés lehetősége növeli meg a helyettesített jelentőségét.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | memoriter, digitális tanulási környezetek, anyanyelvi nevelés, attitűdformálás |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PH Finno-Ugrian, Basque languages and literatures / finnugor és baszk nyelvek és irodalom > PH04 Hungarian language and literature / magyar nyelv és irodalom |
Depositing User: | Katalin Jakab |
Date Deposited: | 30 Sep 2022 11:45 |
Last Modified: | 30 Sep 2022 11:45 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/150739 |
Actions (login required)
Edit Item |