REAL

A táncpedagógus-képzés állami szabályozásának története

Bolvári-Takács, Gábor (2022) A táncpedagógus-képzés állami szabályozásának története. TÁNC ÉS NEVELÉS / DANCE AND EDUCATION, 3 (2). pp. 39-63. ISSN 2732-1002

[img]
Preview
Text
8989-Cikkszovege-42073-1-10-20221116.pdf

Download (325kB) | Preview

Abstract

A táncpedagógus-képzés állami szabályozási folyamatának lényege abban állt, hogy az állam előbb szabályozásra érdemes tevékenységként ismerte föl a táncoktatást, majd fokozatosan irányítása alá vonta. A huszadik század közepéig ez elsősorban a szakmai érdekvédelmi szervezetek által összefogott tánciskolák tevékenységének, illetve a kimeneti vizsgafeltételek rendeleti úton történő szabályozásában merült ki. Kezdő dátum az 1922-es esztendő, amikor a belügyminiszter először létesített táncmesterképesítő vizsgabizottságot az addig szakmai egyesületek által kiállított bizonyítványok állami elismerésére. 1945 után a folyamat műfajilag (balett, mozdulatművészet, néptánc, társastánc) diverzifikálódott, s a képzések szabályozásán túl állami intézmények létrehozásában öltött testet. A táncpedagógus-képzés 1974-ben főiskolai szintre emelkedett, végül 2006 után, a bolognai folyamat eredményeként, a tánctanár mesterszakkal elérte a legmagasabb képzési szintet.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Nov 2022 13:26
Last Modified: 21 Nov 2022 13:26
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/153765

Actions (login required)

Edit Item Edit Item