Horváth, Viktória (2014) Beszédtervezési és önellenőrzési folyamatok kilencéves gyermekeknél. MAGYAR NYELVŐR (138/1). pp. 68-82. ISSN 0025-0236
|
Text
HorvathNyelvor2014.pdf Download (335kB) | Preview |
Abstract
A spontán beszéd létrehozását bonyolult tervezési folyamatok előzik meg, amelyek az aktuális kivitelezéssel egy időben zajlanak. A szimultán működésekből adódóan a spontán beszéd megakadásjelenségeket tartalmaz, amelyek utalnak egyrészt a tervezési folyamatokra, másrészt az önmonitorozó mechanizmusokra. A jelen kutatásban kilencéves gyermekek spontán beszédét elemeztük a megakadásjelenségek szempontjából. Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a kilencéves gyermekek miként hoznak létre spontán megnyilatkozásokat, illetve hogyan monitorozzák saját beszédüket. A vizsgálathoz 18 gyermekkel (9 lány és 9 fiú) készítettünk monologikus felvételeket a családjukról, hobbijukról, iskolai tevékenységükről. A gyermekeket véletlenszerűen választottuk ki egy budapesti általános iskola harmadik osztályából. Mindannyian egynyelvűek, tipikus beszédfejlődésűek voltak, és egyiküknek sem volt hallásproblémája és beszédhibája. A teljes korpusz időtartama 67 perc, ezt annotáltuk a Praat 5.3 programban. Elemeztük a megakadásjelenségek típusát és azok előfordulási arányát. A mennyiségi elemzések mellett a kutatás során kitértünk az egyes megakadások minőségi elemzésére (hibatípus, temporális jellemzők). Az eredmények szerint a kilencévesek közlései és azok felszíni megakadásjelenségei a felnőtt mintához közelítenek, de bizonyos tervezési és javítási folyamatok még életkorspecifikus jellemzőket mutatnak.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
Depositing User: | dr Viktória Veresné Horváth |
Date Deposited: | 19 Sep 2014 07:25 |
Last Modified: | 14 Dec 2015 15:10 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/15395 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |