REAL

Beszédtervezési és önellenőrzési folyamatok kilencéves gyermekeknél

Horváth, Viktória (2014) Beszédtervezési és önellenőrzési folyamatok kilencéves gyermekeknél. MAGYAR NYELVŐR (138/1). pp. 68-82. ISSN 0025-0236

[img]
Preview
Text
HorvathNyelvor2014.pdf

Download (335kB) | Preview

Abstract

A spontán beszéd létrehozását bonyolult tervezési folyamatok előzik meg, amelyek az aktuális kivitelezéssel egy időben zajlanak. A szimultán működésekből adódóan a spontán beszéd megakadásjelenségeket tartalmaz, amelyek utalnak egyrészt a tervezési folyamatokra, másrészt az önmonitorozó mechanizmusokra. A jelen kutatásban kilencéves gyermekek spontán beszédét elemeztük a megakadásjelenségek szempontjából. Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a kilencéves gyermekek miként hoznak létre spontán megnyilatkozásokat, illetve hogyan monitorozzák saját beszédüket. A vizsgálathoz 18 gyermekkel (9 lány és 9 fiú) készítettünk monologikus felvételeket a családjukról, hobbijukról, iskolai tevékenységükről. A gyermekeket véletlenszerűen választottuk ki egy budapesti általános iskola harmadik osztályából. Mindannyian egynyelvűek, tipikus beszédfejlődésűek voltak, és egyiküknek sem volt hallásproblémája és beszédhibája. A teljes korpusz időtartama 67 perc, ezt annotáltuk a Praat 5.3 programban. Elemeztük a megakadásjelenségek típusát és azok előfordulási arányát. A mennyiségi elemzések mellett a kutatás során kitértünk az egyes megakadások minőségi elemzésére (hibatípus, temporális jellemzők). Az eredmények szerint a kilencévesek közlései és azok felszíni megakadásjelenségei a felnőtt mintához közelítenek, de bizonyos tervezési és javítási folyamatok még életkorspecifikus jellemzőket mutatnak.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: dr Viktória Veresné Horváth
Date Deposited: 19 Sep 2014 07:25
Last Modified: 14 Dec 2015 15:10
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/15395

Actions (login required)

Edit Item Edit Item