REAL

A Mephisto mint a közép-európai trilógia első darabja : a közép-európai politikai-intézményi szocializáció sajátosságainak megjelenése Szabó István Mephisto című filmjében

Keskeny, András and Oross, Dániel (2022) A Mephisto mint a közép-európai trilógia első darabja : a közép-európai politikai-intézményi szocializáció sajátosságainak megjelenése Szabó István Mephisto című filmjében. APERTÚRA, 17 (3). pp. 34-55. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertúra 2022 tavasz_Keskeny András – Oross Dániel _A Mephisto mint a közép-európai trilógia első _darabja. A közép-európai politikai-intézményi szocializáció sajátosságainak megj.pdf - Updated Version

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
keskeny-andras-oross-daniel_a-mephisto-mint-a-kozep-europai-trilogia-elso-darabja-a-kozep-europai-politikai-intezmenyi-szocializacio-sajatossagainak-megjelenese-szabo-istvan-mephisto-cimu-filmjeben_184672.pdf - Published Version

Download (970kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunkban interdiszciplináris módon, a film- és társadalomtudomány kombinációjával arra a kérdésre keressük a választ, hogyan válhat Szabó István Mephisto című filmje egy, először csak a későbbiek folyamán koncepcióvá formálódó közép-európai filmtrilógia nyitó darabjává ( Mephisto, Redl ezredes, Hanussen). Míg az utolsó film, a Hanussen már nyílt megfogalmazója egy közép-európaiként értett identitáskonstrukciónak, addig a Mephisto főhősének, Hendrik Höfgennek az identitáskrízise egy kiélezett történelmi szituációban közel sem ennyire direkt módon épít a közép-, ill. kelet-közép-európai politikai-intézményi szocializációs sémákra, hanem mind makro-, mind mikroszinten jóval árnyaltabb módon. Tanulmányunkban megpróbáljuk feltárni, hogyan példázzák Höfgen karaktervonásai a politikai alkat torzulásait (Bibó 1948), amelyikért épp a filmben is reprezentált félrecsúszó modernizációs kísérletek és a gyakori rezsimváltások a felelősek. A film ezt a sérült, jellegzetesen közép-, ill. kelet-közép-európai szocializációt és kiváltó okait olyan narratív, dramaturgiai és filmnyelvi eszközök segítségével próbálja meg átélhetővé tenni, amelyektől, az ügynökmúlttal bíró Szabó István és a forgatókönyv társítója Dobai Péter minden bizonnyal azt feltételezték, hogy lehetővé teszi a Nyugat és Kelet közi párbeszédet. | Combining the results of film studies and political science our paper aims to reveal how Central European identity is depicted by István Szabó’s Mephisto (as the first film of a trilogy) from an interdisciplinary perspective. While the last film of the trilogy, Hanussen is dedicated explicitly to presenting a Central European identity construction, the identity crisis of the main character of Mephisto, Hendrik Höfgen is represented on micro and macro level on a more subtle way. Through Höfgen’s character the paper explains how the failures of modernisation and permanent regime changes that have created a distorted mental constitution of individuals (Bibó 1948) are represented by the film. Depicting features of Central European political socialization where individuals are not allowed to experience their own personality, where they have very limited access to political institutions, political stability is not strengthened by individuals contribution the film became part of the EastWest dialogue. Using a specific narrative style István Szabó and his co-writer, Péter Dobai enable for people living both sides of the iron curtain to understand failed modernization attempts of the region.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Dec 2022 07:58
Last Modified: 10 Mar 2025 13:47
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/155306

Actions (login required)

Edit Item Edit Item