REAL

Lifestyle education, health education, environmental education, movement

Pálinkás, Réka and Kinczel, Antonia and Miklósi, István and Váczi, Péter and Laoues-Czimbalmos, Nóra and Müller, Anetta (2022) Lifestyle education, health education, environmental education, movement. ACTA CAROLUS ROBERTUS, 12 (1). pp. 129-142. ISSN 2062-8269

[img]
Preview
Text
Kinczel_jv1.pdf

Download (333kB) | Preview

Abstract

Unfortunately, one of the most popular topics today is the diseases of civilization, for which our changed lifestyle is responsible. It is very important that we educate and teach our children to protect nature, pay attention to their environment, move a lot. The role of the family is very important in passing on these values, so it is important and parents have to pay attention to give a good example for their children.In our research, we examined the ecological behavior, environmental values, environmental friendly behaviour and movement habits of students using a questionnaire method. The respondents were seventh and eighth grade students from schools in municipalities of different sizes (N=558).We used different scales in our questions, such as NEP, PRE, APR, PEB1, HB.To present our results, we used basic statistics and calculated the results of the above-mentioned scales for the type of settlement with the help of SPSS program, analysis of variance (ANOVA).Our results showed that almost half of children believe that they should not respect the laws of nature, however, 71.9% mostly or completely like to go hiking in nature. Protecting ecological behaviour and environmental values is on the right way for students, but we need to draw their attention to becoming more energy efficient. Unfortunately, our results show, as has been supported by several literature, we live a sedentary, inactive life. 62.7% of students attend training that requires physical activity only once or 1-2 times a week. However, 56.7% of them spend at least 2-4 or more hours in front of the computer and / or use their mobilephone every day. Moreover, 33.3% spend 2-4 or more hours in front of the television every day. As at the HB movement scale, we found a difference in student movement as a function of residential settlements F555,2=4.458; p=0.012. If we want our children to live a healthy, quality life, we need to bring up and teach them for that as well. Napjaink sajnos egyik népszerű témája a civilizációs betegségek, melyekért a megváltozott életmódunk nagyban felelős. Nagyon fontos, hogy a gyermekeinket arra neveljük, hogy óvják a természetet, figyeljenek oda környezetükre, sokat mozogjanak. A család szerepe nagyon fontos e értékek átadásában, így oda kell figyelni arra, hogy megfelelő példát mutassanak a szülők. Kutatásunkban a tanulók ökológiai viselkedésmódját, környezeti értékeit, környezetbarát viselkedését, mozgási szokásait vizsgáltuk, kérdőíves módszer segítségével. A vizsgált személyek hetedikes és nyolcadikos osztályos diákok voltak, eltérő nagyságú települések iskoláiból (N=558). Kérdéseinkben különböző skálákat alkalmaztunk, mint például NEP, PRE, APR, PEB1, HB. Az eredményeink bemutatásához alkalmaztunk alapstatisztikát, illetve a már említett skálák településtípusra vonatkozó eredményeit SPSS program segítségével, varianciaanalízissel (ANOVA) számoltuk ki. Eredményeink azt mutatták, hogy a gyerekek majdnem a fele úgy gondolja, hogy nem kell tiszteletben tartani a természet törvényeit, azonban 71,9% többnyire vagy teljes mértékben szeret a természetben kirándulni. Az ökológiai viselkedésmód és a környezeti értékek védelme megfelelő úton halad a diákok tekintetében, de fel kell hívnunk a figyelmüket arra, hogy energiatakarékosabbakká váljanak. Sajnos eredményeink azt mutatják, amit már több szakirodalom is alátámasztott, hogy egy mozgásszegény, inaktív életet élünk. A tanulók 62,7%-a egyszer sem, vagy heti 1-2 alkalommal jár csak fizikai aktivitást igénylő edzésre, ezzel szemben viszont 56,7%-uk minden nap legalább 2-4, vagy annál több órát tölt számítógépezéssel és/vagy telefonozással, illetve 33,3%-uk 2-4, vagy annál több órát tölt egy nap a televízió előtt. A HB mozgás skálát tekintve különbséget véltünk felfedezni a diákok mozgásában a lakótelepülések függvényében F555,2=4.458; p=0.012. Ha azt szeretnénk, hogy gyermekeink egy egészséges, minőségi életet éljenek, akkor olyan életmódra is kell őket neveljük.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Movement; Mozgás; Nature; természet; ecological behavior; environmental friendly behaviour; ökológiai viselkedésmód; környezetbarát viselkedés;
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GE Environmental Sciences / környezettudomány
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA427.9 Health care / egészségvédelem
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 01 Feb 2023 15:40
Last Modified: 01 Feb 2023 15:40
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/157945

Actions (login required)

Edit Item Edit Item