Ferenczné Szarvas, Anikó (2022) A kommunikációs készségek speciális pedagógiai eszközei. DELIBERATIONES, 15 (1). pp. 34-43. ISSN 1789-8919 (nyomtatott); 2786-1562 (online)
|
Text
a-kommunikcis-kszsgek-specilis-pedaggiai-eszkzei.pdf Download (282kB) | Preview |
Abstract
A pedagógiai kommunikáció pedagógusok és diákok között közvetlen személyes kapcsolataikban és személyközi kapcsolataikban zajlik. Speciális abban, hogy pedagógiai céloknak alávetett és pedagógiailag szabályozott kommunikáció, intézményesült, többé-kevésbé tervszerűen előkészített és lefolytatott, amelyet a pedagógus irányít. Fontosságát és megkülönböztetett voltát bizonyítja, hogy a pedagógusképzésben általánossá vált az oktatása. A legfontosabb cél a tantárgy keretein belül a kommunikációs szemlélet kialakítása, mely révén gazdagodik a pedagógusjelöltek személyisége és kialakul/fejlődik kommunikációs kompetenciájuk. A kommunikációs kompetencia az egyén képessége arra, hogy az egyén aktívabban és sikeresebben vegyen részt az interakciókban. Buda Béla (1986) szerint az interakció átfogóbb kategória, mint a kommunikáció, magába foglalja azt, így a kommunikáció inkább egy „színtér”-ként értelmezhető az interakciós folyamatban. Ezt elfogadva és egyetértve a tétellel, jelen tanulmány a kommunikációs kompetenciát tágabb összefüggésrendszerbe helyezi, az interakciós jártasságok egyik összetevőjeként tekint rá. Tárgyalja az interakció sikertényezőit, melyeket levetít egyéni képességekre, készségekre, azaz az interakciós kompetenciára és ennek fejlesztését hangsúlyozza.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pedagógiai kommunikáció, kommunikációs kompetencia, interakció, „zaj”, interakciós jártasságok |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 15 Feb 2023 12:47 |
Last Modified: | 15 Feb 2023 12:47 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/159170 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |