Ferenczné Szarvas, Anikó (2022) A kommunikációs készségek speciális pedagógiai eszközei. DELIBERATIONES, 15 (1). pp. 34-43. ISSN 1789-8919 (nyomtatott); 2786-1562 (online)
|
Text
a-kommunikcis-kszsgek-specilis-pedaggiai-eszkzei.pdf Download (282kB) | Preview |
Abstract
A pedagógiai kommunikáció pedagógusok és diákok között közvetlen személyes kapcsolataikban és személyközi kapcsolataikban zajlik. Speciális abban, hogy pedagógiai céloknak alávetett és pedagógiailag szabályozott kommunikáció, intézményesült, többé-kevésbé tervszerűen előkészített és lefolytatott, amelyet a pedagógus irányít. Fontosságát és megkülönböztetett voltát bizonyítja, hogy a pedagógusképzésben általánossá vált az oktatása. A legfontosabb cél a tantárgy keretein belül a kommunikációs szemlélet kialakítása, mely révén gazdagodik a pedagógusjelöltek személyisége és kialakul/fejlődik kommunikációs kompetenciájuk. A kommunikációs kompetencia az egyén képessége arra, hogy az egyén aktívabban és sikeresebben vegyen részt az interakciókban. Buda Béla (1986) szerint az interakció átfogóbb kategória, mint a kommunikáció, magába foglalja azt, így a kommunikáció inkább egy „színtér”-ként értelmezhető az interakciós folyamatban. Ezt elfogadva és egyetértve a tétellel, jelen tanulmány a kommunikációs kompetenciát tágabb összefüggésrendszerbe helyezi, az interakciós jártasságok egyik összetevőjeként tekint rá. Tárgyalja az interakció sikertényezőit, melyeket levetít egyéni képességekre, készségekre, azaz az interakciós kompetenciára és ennek fejlesztését hangsúlyozza.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | pedagógiai kommunikáció, kommunikációs kompetencia, interakció, „zaj”, interakciós jártasságok |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 15 Feb 2023 12:47 |
| Last Modified: | 15 Feb 2023 12:47 |
| URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/159170 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




