Kiss, Gábor Zoltán (2022) Anti-heuréka. ARTCADIA: A KAPOSVÁRI EGYETEM MŰVÉSZETI FŐISKOLAI KAR MŰVÉSZETI ÉS TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI, 1 (2). pp. 5-12. ISSN 2060-3266
|
Text
23ArtHeur3_KGZ.pdf Download (872kB) | Preview |
Abstract
A modern irodalmi mainstream a 20. század első évtizedeiben kezdett el leválni a vulgáris formáiról, a sci-firől, a horrorról, a fantasyről, vagy ahogy akkoriban az angolszász kontextusban nevezték, a weird fictionről. A weird fiction szupernaturalizmusa összeegyeztethetetlennek tűnt a modern irodalom társadalmi realizmusával, ami rövidesen a közönség, a publikáció és a terjesztés csatornáinak különválását is eredményezte. Az esztétikailag érzékeny közönség, a patinás irodalmi kiadók, az irodalmi establisment elváltak a pulp magazinoktól és közönségüktől, a pult alóli terjesztéstől és a szub-literatúra fórumaitól – olyannyira, hogy csak bő fél évszázaddal később kezdődhetett meg a weird fiction irodalmi rehabilitációja. Dolgozatomban a weird fiction „tudományeszménye” kapcsán amellett érvelek, hogy az önértelmező és önfenntartó stratégiái – azon túl, hogy rövid távon a fennmaradását szolgálták, hosszabb távon pedig siettették a mainstream felé való közeledését és a későbbi elismertségét – esetenként nagyban átértelmezték az eredeti intencióit.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | mítosz; weird fiction; irodalmi modernség; modern tudomány,; Weird Tales; Lovecraft; Cthulhu-mítosz; |
Subjects: | N Fine Arts / képzőművészet > N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Mar 2023 08:23 |
Last Modified: | 13 Mar 2023 08:23 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/161983 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |