REAL

A rendészeti hallgató gondolkodásmódja és az interkulturális kompetencia fejlesztése

Nagy, György (2022) A rendészeti hallgató gondolkodásmódja és az interkulturális kompetencia fejlesztése. MAGYAR RENDÉSZET, 22 (4). pp. 153-169. ISSN 1586-2895 (nyomtatott), 1787-050X (online)

[img]
Preview
Text
MR_2022_4_09_Nagy_153-169.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (308kB) | Preview

Abstract

A különböző kultúrák megismerése része az idegennyelv-tanulásnak, és különösen fontos a rendészeti szaknyelvet tanuló hallgató esetében. A leendő rendészeti szakember nemcsak a magyar és a külföldi rendészeti szakma kultúrájával találkozik, hanem a hazai és a külföldi állampolgárok, sértettek, elkövetők, sőt a média kultúrájával is. Ezért minél több interkulturális tanulási lehetőséget kell biztosítani a hallgatónak, annak érdekében, hogy hatékonyan és megfelelően, azaz interkulturálisan kompetens módon tudjon majd érintkezni a különböző kulturális háttérrel rendelkező emberekkel. Ez a tanulmány arra világít rá, hogy a rendészeti hallgató interkulturális kompetenciájának fejlesztése speciális megközelítést kíván, mert gondolkodásmódja eltérhet az „átlag” nyelvtanulóétól. A rendészeti hallgatók (és szakemberek) többsége információbefogadás során főként konkrét információra összpontosít, mintsem egyéb társított információkra; döntését pedig leginkább tényekre alapozza az érzelmek helyett. Ezt célszerű figyelembe venni az interkulturális érintkezéseket feldolgozó tananyagok készítésénél: többnyire a fejet (gondolatokat) célzó szövegeket/képeket és feladatokat ajánlott alkalmazni, és kevésbé a szívet (érzelmeket) megszólítókat. A tanulmány célja, hogy a rendészeti hallgató interkulturális kompetenciájának fejlesztésére egy olyan módszertani modellt javasoljon, amely figyelembe veszi a hallgatók többségére jellemző gondolkodásmódot. A modell kiemeli a) a felvezető feladatok fontosságát, b) a specifikus, mérhető, alkalmas, realisztikus és tervezhető (S.M.A.R.T.) tananyag jelentőségét és c) a levezető beszélgetések fontosságát. Ez a modell nemcsak az idegennyelv-oktatásban alkalmazható, hanem a rendészettudomány más oktatási kontextusában is.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: idegen nyelvi rendészeti szaknyelv, interkulturális kompetencia, rendészeti személyiségprofil, módszertani modell
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
U Military Science / hadtudomány > U1 Military Science (General) / hadtudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 Apr 2023 06:27
Last Modified: 06 Apr 2023 06:27
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/163549

Actions (login required)

Edit Item Edit Item