REAL

A pedagógusok helyzetéről szóló adatok természete

Nagy, Péter Tibor (2023) A pedagógusok helyzetéről szóló adatok természete. EDUCATIO, 32 (1). pp. 23-40. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
1419-8827-article-p23.pdf

Download (234kB) | Preview

Abstract

Bár a 2022/2023-as év legfontosabb újdonsága, hogy az Orbán-kormányoktatáspolitikájára, társadalompolitikájára és költségvetési magatartásáraválaszul egyes pedagóguscsoportok aktív tiltakozásba kezdtek, szociológiaiértelemben ugyanolyan fontos annak megértése, hogy a pedagógusok döntő többségemiért nem csatlakozott ehhez a mozgalomhoz. A válaszhoz úgy juthatunk közelebb,ha a pedagógusokat és pedagógusdiplomával rendelkezőket nemcsak mintmunkavállalókat vizsgáljuk, hanem teljes társadalmi beágyazottságukbanszemléljük őket. A tanulmány bemutatja, hogy az ágazati statisztika apedagógusok esetében jobban torzít, mint más rétegek esetében, mert nincsjelentős ellenerő (pl. kamara vagy jelentős tulajdonoscsoport stb.), melykontrollálná az adatgyűjtést – mely így teljesen a tanügyigazgatási célokszolgálatában áll. A tanügyigazgatási szemléletű adatgyűjtést kiegészítenikívánó pedagógus-rétegszociológia is jobban torzít, mint más rétegekkelkapcsolatos szociológia, mert a kutatók és a társadalom által elvártpedagógusszerepekkel azonosulni nem tudó pedagógusok szisztematikusan elkerülika válaszadást, a pedagógusfelvételek eredményei nagyobb mértékben „önmagukatbeteljesítő jóslatok”, mint más rétegekre vonatkozó felvételek. A megoldás az,hogy nem pedagógusspecifikus adatfelvételek pedagógusalmintáiból vonunk lekövetkeztetéseket. A legfontosabb ilyen adattárak a népszámlálások. Az1869–1960-as népszámlálás táblázatainak internetes publikációja – bár objektívenem teremtett új adatokat – a meglévőket sokkal hozzáférhetőbbé tette. Az1970–1990-es népszámlálás 10%-os mintája, a 2001–2011-es népszámlálás egésze azutóbbi időben vált hozzáférhetővé, ezek segítségével sosem látott alapossággalírhatjuk le az egyes pedagóguscsoportok helyzetét.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 12 Apr 2023 11:37
Last Modified: 12 Apr 2023 11:37
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/163718

Actions (login required)

Edit Item Edit Item