Lukács, Péter (2023) Mi változott és mi nem a pedagógushiány újratermelésében? EDUCATIO, 32 (1). pp. 41-54. ISSN 1216-3384
|
Text
1419-8827-article-p41.pdf Download (198kB) | Preview |
Abstract
A szerző 1986-ban „Miért nem számolható fel a pedagógushiány – ha nincs?” címmelközölt tanulmányt a Pedagógiai Szemle hasábjain. Ebben aztállította, hogy az oktatásirányítás és -finanszírozás akkori hazai rendszerébena pedagógushiány felszámolhatatlan, mert az a rendszer strukturális jellemzőinélfogva a hiányt egy meghatározott szinten mindig újratermelte. Amellett érvelt,hogy az a vélemény, hogy „ha sokkal több pénzt költünk az oktatásra, akkor nemlesz pedagógushiány” – az adott feltételek mellett téves állítás. Jelen írásábanazt vizsgálja, hogy mi változott azóta a hazai pedagógushiány újratermelésébenés kezelésében. Arra a következtetésre jut, hogy 2010-ig a hiányt mindig egymeghatározott szintig újratermelő mechanizmusok továbbra is a korábban leírtmódon működtek. 2010 után azonban, miközben a hiány újratermelése folytatódott,az oktatásügyre fordított költségvetési források radikális csökkentése, azoktatásirányítási, finanszírozási döntéshozatal drasztikus központosítása, azintézményhálózat nagyobbik részének szigorú államosítása és apedagógus-bérrendszer átalakítása működésképtelenné tette a hiány mértékétévtizedek óta elfogadható szinten tartó mechanizmusokat. Ez vezetett mára apedagógusok, szülők és diákok tiltakozó mozgalmainak megerősödéséhez.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 Apr 2023 11:36 |
Last Modified: | 12 Apr 2023 11:36 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/163719 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |