Beták, Norbert and Szabó-Váradi, Éva (2023) A digitális óvodapedagógus és digitális eszközhasználat az óvodai csoportszobákban. OXIPO : INTERDISZCIPLINÁRIS E-FOLYÓIRAT, 5 (1). pp. 25-41. ISSN 2676-8771
|
Text
OxIPO_2023_1_025_Betak_Szabo-Varadi.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
A hatékony digitális eszközhasználat alapvető követelményként jelenik meg minden- napjaink számos területén. A digitális technológiák, valamint a stabil és gyors internetes kapcsolat szinte már nélkülözhetetlen kellékké vált a XXI. századi ember életében. Annak következtében, hogy ez a markáns mértékű digitalizáció megtörtént és folyamatos fejlődés jellemzi, számos kérdést és megoldandó problémát is okoz – érintve többek közt a pedagógia területét és a hatékony digitális eszközhasználat kérdéskörét. Értelemszerűen az oktatásmódszertani kutatások középpontjában gyakran megjelenik a digitális eszközhasználat, hiszen nem kizárólag népszerű, de több szempontból is hatékonynak bizonyuló eszközökről van szó. Jelen tanulmányunk is illeszkedik ezen témák tág csoportjához, viszont az óvodapedagógia szemszögéből vizsgálja az összefüggéseket. S bár – Magyarországon – jelenleg az óvodai digitális eszközhasználat még nem az általános és mindennapos módszertani gyakorlat része, jövőbeni terjedése és egyáltalán illeszkedése az óvodai nevelés közegébe szinte nyilvánvaló. Főleg a 2020 elején berobbant Covid-19 világjárvány következtében vette kezdetét a digitális eszközök oktatási-fejlesztési célú széleskörű felfedezése és rohamos alkalmazása. Ettől független viszont elmondható, hogy az olyan eszközök, mint például a különböző oktatási robotok, a digitális táblagépek vagy akár interaktív táblák használata az óvodai gyakorlatban már régebbtől jelen van. Felmérésünkben a digitális eszközhasználatot vizsgáltuk meg különböző szemszögből Pest megyei óvodákban. Kérdőívek segítségével az óvodapedagógusok digitális eszközhasználattal kapcsolatos szokásait és véleményét kutattunk, valamint hasonló céllal készítettünk szülői kérdőíveket is és mértük fel a szülők véleményét is. A kérdőívek kiértékelését követően összehasonlítottuk a kapott eredményeket, majd azokat szemléltetve rávilágítottunk néhány érdekes összefüggésre, meglátásra. Többek közt nagyon hasonló eredményeket kaptunk például a digitális eszközök óvodai felhasználását illetően, ugyanis úgy az óvodapedagógusok, mint a szülők véleménye alapján az ének és zenés játékok során mutatkozott javaslati szándék a felhasználást illetően. Viszonylag nagy eltérést mutatkozik azonban az idegen nyelvi fejlesztések terén – míg az óvodapedagógusok nagyobb százaléka nem ezen a területen alkalmazná az eszközöket, addig a szülők nagy része pont itt vetné be a mindennapi gyakorlatba.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | digitális eszközök, óvoda, módszertan, felmérés |
Subjects: | L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 24 Apr 2023 08:44 |
Last Modified: | 16 Oct 2023 11:50 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/164120 |
Actions (login required)
Edit Item |