Molnár, Anita and Bognár, József and Vajda, Ildikó (2021) Pedagógusok szerepe az egészségnevelés folyamatában, különös tekintettel a pedagógusok egészség-magatartására. ACTA UNIVERSITATIS DE CAROLO ESZTERHÁZY NOMINATAE: SECTIO SPORT, 51. pp. 53-65. ISSN 2677-0105 (print), 2498-6917 (online)
|
Text
53_Molnár.pdf - Published Version Download (674kB) | Preview |
Abstract
Az egészséges magatartás kialakításához az iskola az egyik legalkalmasabb színtér, ugyanis a személyiségfejlődés korai szakaszában a viselkedés jobban formálható, mint felnőttkorban. Az iskolában a gyermekek könnyebben elérhetők, ahol életvitelüket és magatartásukat magasan képzett pedagógusok, szakemberek alakíthatják. Felnőttkorban az egészség-magatartás már általánosan elfogadottá válik, ezáltal a felnőttek a gyermekeiket is hasonlóan fogják nevelni, a minta pedig elterjed az egész társadalomban (Vitrai, 2017). A magyarországi egészségügyi mutatók és felmérések súlyos társadalmi problémára mutattak rá, ezáltal központi kérdés napjainkban a pedagógiában, hogy milyen pedagógiai kompetenciák szükségesek ahhoz, hogy a szakértelemmel irányított iskolai rendszerben a gyermekek egészség-magatartásában pozitív változást érjenek el a pedagógusok, és hozzájáruljanak a jövő felnőtt generációjának egészségi állapotához. Ezen okok miatt elengedhetetlen a pedagógusok szerepének újraértelmezése, melyben nagy hangsúlyt kap az együttműködő szerepvállalás (Meleg, 2015). Az iskolai színtéren megvalósuló egészségnevelés céljával, tartalmával, metodikájával kapcsolatban az elmúlt évszázadokban számos megközelítés nyert teret. Az egészségnevelés jelenkori problémáihoz tartozik, hogy az iskolák az egészségneveléssel járó feladatokat többlettehernek érzik, még azok az iskolák is, amelyek prioritásként kezelik a gyermekek egészséges életmódra történő nevelését. Ennek egyik oka, hogy az egészségfejlesztést programokon és tanítási órákon megvalósítható feladatnak tekintik, ennek ellenére nem elégséges az aktivitás a pedagógusok és a szakemberek részéről (Deutsch, 2011). Emellett az iskolai egészségfejlesztő programok hiányossága a pedagógiai módszertan leírása és a precíz eredményességmérés (Lukács és mtsai., 2018). Áttekintő tanulmányunk célja rámutatni az alapvető problémákra, amelyek az iskolai egészségnevelés folyamatában létrejönnek, valamint összegezni a pedagógusok életmódjának és egészség-magatartásának jellemzőit, melyek részei a nevelési és értékközvetítő folyamataiknak, ezáltal meghatározó szerepet töltenek be a gyermekek egészséges életvezetésének formálásában.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás > GV557-GV558 Sport and fitness sciences / Sport és fitnessztudományok L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe |
Depositing User: | Tibor Gál |
Date Deposited: | 17 May 2023 09:08 |
Last Modified: | 17 May 2023 09:08 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/165487 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |