Tarnay, László (2023) A háború ontológiája és filmi ábrázolása. APERTÚRA, 18 (2). pp. 7-33. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertúra 2023 tél_Tarnay László_A háború ontológiája és filmi ábrázolása.pdf - Updated Version Download (2MB) | Preview |
|
|
Text
tarnay-laszlo_a-haboru-ontologiaja-es-filmi-abrazolasa_19047.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
Minden háború határátlépés, s minden háború utáni újrakezdés is határátlépés. Az elsőt a közösségek, országok vagy a világ hajtja végre. A második megtétele az egyénre vár. Ez utóbbi esetben az a kérdés, képesek vagyunk-e odafordulni az Idegenhez, a másikhoz, akit ellenségnek tekintünk, aki betör a világunkba, s akinek a létezése zavaró tényező, olyan, ami „metsz és alakít”, ami kizökkent megszokottságunkból, zárt gondolkodásunkból. A háború abból az ellentmondásból fakad, hogy egy törzs, közösség, társadalom, ország stb. egyfelől ki akarja terjeszteni hatalmát a határain túlra, másfelől fél azoktól a közösségektől, akik a határain túl élnek. A határok azonban nem feltétlen külső fizikai határok, hanem kulturálisak is, s bennünk húzódnak. Legfontosabb ismérvük, hogy egy adott közösség összetartozását biztosítják. Éppen ezért a közösség mint olyan nem nyithat az Idegen felé, hiszen ezzel saját alkotó elveit, létének alapjait veszélyeztetné. Ezzel szemben az individuum, még akkor is, ha közösség alkotóeleme, képes megnyílni és fogadni az Idegent, azt, aki mindenekelőtt és szükségképpen behatolóként, határsértőként jelenik meg előtte. Az Idegen fogadásával a szubjektum etikai viszonyba lép, mely egyedi és egyszeri jellegénél fogva élesen elkülönül a közösséget, a társadalmat meghatározó moráltól. A háború egzisztenciális, gazdasági, kulturális stb. motivációk alapján bekövetkező morális értelmű határátlépés, amennyiben a határokon inneni és/vagy túli idegen közösségek és egyének elnyomását, kizsákmányolását, elpusztítását célozza. Azonban a morális értelemben vett határátlépés mindig immorális, mivel magát a határátlépést (ti. saját határainak áthágását) semmilyen morális törvény nem képes előírni ‒ legalábbis önnön létének veszélyeztetése nélkül. A háborúval előálló immorális káoszt pedig nem egy másik, egy »új« morál felülíró hatalma, hanem az individuális szubjektum szinguláris etikai gesztusa számolhatja fel. | Every war is transgressive, just as every new start is transgressive. The first transgression is committed by the countries and nations at war while the second is accomplished, if it is, by the individual. For it is him or her who has the power and the possibility to address the other as the stranger who is considered the enemy, the intruder into our world and whose existence is disrupting our community. It “cuts and shapes” our being subverting our life but opening new horizons in thought. Wars are caused by the contradictory transgressive intention of a tribe, a community or a nation to conquer new territories way beyond their borders while they fear those tribes, communities or nations who inhabit the “unknown”. The borders, however, need not be external; in many cases they are cultural and internalized by the people. The reason for them is deeply evolutionary: they provide a strong sense of belonging to the group in question. Consequently, the community has got no option whatsoever to turn toward the stranger; it would jeopardize its own constitutive principles which form the basis of its existence. In contrast, the individual, even if he or she is a member of the community, is originally endowed with the power and the ability to address and to receive the Stranger who appears first and foremost and by necessity as an invader. By receiving and welcoming the Other the individual subject enters into an ethical relation with him or her. The singular and unique character of the ethical relation is distinctly different from the moral norms which define any human community or society. Wars are transgressive in terms of existential, economic, social, cultural etc. conditions in that they are waged in order to oppress, exploit or even exterminate peoples living within or without the borders. Transgression morally defined is always immoral for there is no moral law that could prescribe the violation of its own boundaries. The immoral chaos that war introduces cannot be replaced by another “new” moral system; it can be redeemed only by the singular ethical gesture of the individual.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > B1 Philosophy (General) / filozófia általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 08 Jun 2023 11:35 |
Last Modified: | 10 Mar 2025 13:33 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/166874 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |