Török, Ervin (2023) Információ és dokumentumfilm az ukrajnai háború korában. APERTÚRA, 18 (2). pp. 105-132. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertúra 2023 tél_Török Ervin_Információ és dokumentumfilm az ukrajnai _háború korában.pdf - Updated Version Download (3MB) | Preview |
|
|
Text
torok-ervin_informacio-es-dokumentumfilm-az-ukrajnai-haboru-koraban_19003.pdf - Published Version Download (840kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány az ukrajnai háború 2022-es eszkalációja után keletkezett, Magyarországon forgalomba hozott, a háborút tematizáló kreatív dokumentumfilmek rövid összehasonlító elemzését végzi el. Az elemzés azt vizsgálja, hogy a hálózati hírgyártás és híráramlás milyen közvetett és közvetlen hatással bír a dokumentumfilmekre, és milyen esetleges funkcióeltolódásokat okoz a dokumentumfilm-készítés korábbi gyakorlataihoz képest. A tanulmány több olyan összefüggést is kiemel, amelyekben ez az eltolódás tetten érhető. Ilyen eltolódásnak számít bizonyos szerkesztési gyakorlatok előnyben részesítése (párhuzamos történetmondás; interjúszituációk és mobiltelefonos felvételek, valamint eltérő képalkotási gyakorlatok váltogatása), a rövid, közösségi médiában terjedő videók rekontextualizációja, a felvételek expresszív és vallomásos jellegének hangsúlyossá válása. Ennek az eltolódásnak vannak kevésbé látványos, viszont ugyanannyira meghatározó vonatkozásai. Ezek közül a tanulmány két sarkalatos pontot emel ki: az egyik a filmes közlés általános beszédpozíciója és a néző megszólítása; a másik pedig a filmes kommunikáció etikai aspektusa. A tanulmány próbál arra is rámutatni, hogyan „köznyelviesülnek” bizonyos problémafelvetési módozatok, és milyen annak ellentartó kísérletek születtek. | The study provides a comparative analysis of creative documentaries released in Hungary after the 2022 escalation of the war in Ukraine, focusing on those that thematize the conflict. It examines the direct and indirect impacts of networked news production and dissemination on documentary filmmaking, highlighting shifts in the traditional functions and practices of documentary creation. Several key areas of functional shifts are identified: 1. Editing Practices: Preference for techniques such as parallel storytelling, the inclusion of interview setups, mobile phone footage, and alternating visual styles; 2. Recontextualization of Social Media Videos: Short videos initially designed for social media are incorporated into the narrative with new meanings. 3. Expressive and Confessional Elements: Greater emphasis on the expressive and personal nature of the footage. The study also explores subtler, yet equally significant aspects of these shifts: the filmmaker’s positioning: the general narrative stance and the mode of addressing the audience are reshaped and the ethical dimensions: new ethical challenges in communication emerge due to the immediacy and emotional nature of war documentation. Additionally, it points out how some problemframing approaches are becoming „commonplace” (or mainstreamed) while examining counter-efforts to resist this trend. The analysis underscores how these transformations reflect broader changes in the intersection of media, ethics, and audience engagement in a time of conflict.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 Jun 2023 08:18 |
Last Modified: | 10 Mar 2025 13:56 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/167062 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |