REAL

Veganstrukció, avagy bevezetés a fitoszemiológiába

Hódosy, Annamária (2022) Veganstrukció, avagy bevezetés a fitoszemiológiába. APERTÚRA MAGAZIN : FILM - VIZUALITÁS - KRITIKA, 18 (1). pp. 109-136. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertúra 2022 ősz_Hódosy Annamária_ Veganstrukció, avagy bevezetés a fitoszemiológiába.pdf - Updated Version

Download (3MB) | Preview
[img]
Preview
Text
hodosy-annamaria_veganstrukcio-avagy-bevezetes-a-fitoszemiologiaba_18790.pdf - Published Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

A nyugati hagyomány szerint csak az emberek és a „fejlettebb” lények kommunikálnak, és ezek között is csak az ember minősül a cselekvése valódi ágensének. A növények passzív és tehetetlen létformának minősültek – ám ez most változóban van. A növényhorrorok ugyan mindig is a gótikus fikció népszerű elemeinek számítottak, bizonyos újabb produkciókban viszont, mint amilyen Az esemény (2008) vagy a tanulmányban vizsgált A magas fűben (2019) című film, nem a húsevő növények vagy a különleges mutáns példányok vagy fajták, hanem a körülöttünk növő mindennapi zöld válik a borzalom forrásává. Ennek oka nem pusztán az antropocentrizmust aláásó, ágenciára utaló viselkedésükben, hanem egyszersmind a logocentrizmus ideológiáját aláásó nyelvükben tételeződik. Már a hidegháborús növényhorrorok is gyakran a növények nyelvhasználatát mutatták a kultúrára irányuló legnagyobb fenyegetésnek, A magas fűben narratívájában azonban a növényi viselkedés egyenesen az antropocentrizmus dekonstrukciójaként jelenik meg, és szemiotikai értelemben is a nyugati „agrilogisztika” kritikájaként működik. | In the tradition of Western culture, only humans and „more evolved” beings communicate, and among these, only humans are considered the true agents of their action. Plants were considered to be passive and helpless beings - but this idea is now changing. While plant horrors have always been a popular element of Gothic fiction, in some recent productions, such as The Event (2008) or the film under study, In the Tall Grass (2019), it is not the carnivorous plants or special mutants or species that become the source of horror, but the everyday green that grows around us. This is not only because of their agency, which undermines the concept of anthropocentrism, but also because of their language, which undermines the ideology of logocentrism. Even Cold War plant horrors often presented the language of plants as the greatest threat to culture, but in the narrative of In the Tall Grass, plant behaviour is presented as a deconstruction of anthropocentrism and functions as a semiotic critique of Western „agrilogistics”.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 12 Jun 2023 08:33
Last Modified: 10 Mar 2025 13:52
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/167064

Actions (login required)

Edit Item Edit Item